Onduidelijkheid troef

Handbagage roept vaak irritatie op

door THIJS JANSEN

SCHIPHOL - Reizigers die te veel handbagage in het vliegtuig meenemen roepen vaak irritatie op bij hun medepassagiers. Maar wat is nu eigenlijk te veel handbagage? Er is bijna geen luchtvaartmaatschappij die dezelfde maten en gewichten hiervoor opgeeft. Veel onduidelijkheid dus.

De Reiskrant ging op onderzoek uit en belandde in het plaatsje 's-Heerenberg op de grens van Duitsland en ons land. Daar heeft sales manager Maurice van Donzel van koffers- en tassenbedrijf Eurofox bv een onderzoek gedaan naar het gebruik van handbagage.

Van Donzel nam elf maatschappijen onder de loep, waaronder drie Nederlandse (KLM, Transavia en Air Holland). Onze nationale luchtvaartmaatschappij de KLM en het Engelse British Airways blijken volgens de gegevens van Van Donzel de meeste handbagage toe te staan. Dat geldt echter alleen voor de dure plaatsen.

Klassen

In de eerste klas van British Airways en in de Concorde van deze maatschappij mogen passagiers de meeste handbagage meenemen: een koffer van 55 x 40 x 20 centimeter van maximaal 12 kilogram, een kledinghoes van maximaal 20 centimeter dik en maximaal 12 kilogram en een attachékoffer met een maximale afmeting van 45 x 35 x 20 centimeter met maximaal negen kilogram aan inhoud.

Er gaan soms onvoorstelbare hoeveelheden handbagage door de controle. (eigen foto)

Bij de KLM mag de handbagage in de business en de economy class maximaal 55 x 35 x 25 meten. Er mag maximaal tien kilo aan spullen in de handbagage worden meegenomen. Bij de business class mag een extra kledinghoes worden meegenomen van maximaal 20 centimeter dik en maximaal 8 kilogram zwaar.

Bij Transavia geldt voor alle vluchten een maximale afmeting van 115 centimeter (lengte + hoogte + breedte) en het toegestane gewicht is 5 kilogram. Air Holland vliegt alleen met economy class. Hierbij geldt ook de 115 centimeter. Er is volgens Van Donzel echter geen maximaal gewicht bekend bij deze maatschappij.

Praktijk

Al die maten en gewichten blijken volgens Van Donzel slagen in de lucht te zijn. In de praktijk wordt daarmee dikwijls de hand gelicht. Ook door het personeel zelf, dat zich dikwijls bagageplaatsen in het duurste deel van het vliegtuig toeeigent.

Wie op een dure plaats een complete bemanning in ruste met hun 'handbagage' om zich heen aantreft, voelt zich vaak flink bekocht om de reis in de personeelskantine van de luchtvaartmaatschappij te moeten maken. Dit terzijde.

Maar wie zich als gewone passagier met een koffer van in totaal 115 centimeter (lengte + breedte + hoogte) inscheept zal geen problemen krijgen. "Maar per maatschappij kan de handbagage in omvang en gewicht verschillen", waarschuwt Van Donzel.

Bij de ene maatschappij wordt volgens hem naar bevind van zaken gehandeld, terwijl een andere luchtvaartonderneming niet eens zwart op wit wil aangeven welke richtlijnen daar worden gehanteerd.

Niet te gek

Bij Martinair wordt niet op een centimeter meer of minder gekeken. Woordvoerder Udo Buijs: "Maar het moet natuurlijk niet te gek worden." Hij doelt daarmee op reizigers, die onbeschaamd meerdere vol geladen tassen in de cabine van het vliegtuig pogen te slepen.

"Sommige mensen willen het toezicht daarop bij de instapbalie omzeilen door hun handbagage achter een pilaar te zetten. Maar we komen ze bij de deur van het vliegtuig weer tegen. Als het uit de hand loopt, dan moet de handbagage op het laatste moment bij het instappen van het vliegtuig alsnog worden afgegeven. Dat is overigens al regel bij kinderwagens, zogenaamde buggy's", aldus Buijs.

Maurice van Donzel: Veel onduidelijkheid over maten handbagage. De linker koffer op de foto kan zonder problemen volgens hem in elke vliegtuigcabine mee. (eigen foto)

Er zijn ook maatschappijen die kijken hoe vol het vliegtuig zit. Als er weinig passagiers meevliegen, dan is men daar wat soepeler. En wie denkt in de eerste klas of in de business class beter af te zijn dan reizigers in de goedkopere economy class, die komt van een koude kermis thuis. Bijna alle door Van Donzel onderzochte maatschappijen hanteren voor alle klassen dezelfde maximale maat.

Alleen British Airways, Lufthansa en Quantas Airways maken verschil tussen de dure en de goedkope klasse. Bij die maatschappijen mogen passagiers in de eerste klas en in de business class 2 koffers in de cabine meenemen.

Inlichtingen: Het bedrijf Eurofox van Maurice van Donzel kwam met een trolley van Stratic vorig jaar als beste uit een Duitse consumententest: 0314 674 126.

Publicatiedatum = 19 december 1998