De AUTOSLAAP-EXPRESS voor een 'koopje'

door Hans Smulders

Door omstandigheden waren we al jaren niet meer in het mooiste vakantieland van de wereld geweest, Italië, en al helemaal niet in de mooiste streek van heel Italië: Toscane. Maar het besluit was gevallen: dit jaar gingen we en wel in september, want dan heerst daar een temperatuur van 25 graden gemiddeld en dat is net lekker in een tijd dat het bij ons al behoorlijk kan misten.

Maar de vraag was: hóe gaan we?! We zagen op tegen de lange reis per auto: de eindeloze autobanen, de nette Raststätte, de keurige hotelletjes onderweg. We hadden het zo vaak gedaan en we wisten hoe vermoeiend het kon wezen.

Met het vliegtuig dan? Wij zouden een landhuis met zwembad gaan bewonen ergens op een mooie chianti-heuvel nabij de oude stad Siena. De stad Florence ligt vlakbij (zestig kilometer) en vliegmaatschappij Meridiana vliegt daar vrijwel elke dag rechtstreeks heen vanaf Schiphol. Vliegtijd ruim twee uur. Prijs, inclusief luchthavenbelasting, pak-hem-beet 750 gulden per persoon. (Dat concurreert met de kosten per auto, waarbij ik voor het gemak de veel kortere reistijd maar even niet meetel).

Maar. . . je moet van het vliegveld natuurlijk wel op een of andere manier in je landhuis zien te geraken! Tweede nadeel van een vliegreis is dat je slechts beperkt bagage kunt meenemen. Niet erg voor de heenreis, maar wel op de weg terug, als je, zoals wij, een smakelijk voorraadje wil meenemen: flesjes chianti classico, misschien wel een of twee flessen van die onbetaalbare Brunello-wijn, wat Toscaanse honing, wat zwijmellekkere olijven en wat van die harde Parmezaanse kaas!

Per trein dan? Snelle informatie leerde ons dat het goedkoopste retourkaartje van NS Travel naar Bologna (150 km van Siena) slechts 435 gulden kost. (Voor hetzelfde geld kun je ook mee tot Rimini!). In een zespersoons compartiment krijg je voor dat bedrag, zowel op de heen- als op de terugreis, een diner, een bed en een ontbijt. Zuivere reistijd: plusminus 18 uur. Vertrek om half acht 's avonds uit Den Bosch, aankomst te Bologna de volgende middag omstreeks half twee.

Maar ja, hoe geraak je van het station te Bologna in je landhuis op die heuvel bij Siena?

De Autoslaaptrein dendert voort. Onderweg kan de reiziger rustig van het fraaie landschap genieten onder het genot van een drankje en een hapje.

Wij kozen tenslotte voor de variant AutoSlaap Expres. Geen gestress op autobanen en doorwaakte nachten in keurige hotels. Geen gesjouw met koffers op vliegvelden en gekanker over vertragingen wegens technische storingen. Nee, wij zouden onze wagen (op de heenweg beladen met alle spullen die we dachten nodig te hebben en op de terugweg tot de hoedenplank volgestouwd met lekkers) de trein op rijden en urenlang, achterover geleund met een drankje in de hand, van het uitzicht gaan genieten.

De mooie glimmende folder van NS Travel repte ook nog van het 'gemak', het 'slapen' tijdens het rijden, het 'comfort', de 'service' van hostessen en hoe 'uitgerust' je wel niet aankwam! En in Bologna zouden we dan gewoon in onze eigen auto stappen om twee uur autostrada later de oprit van ons landhuis op te draaien! Als dat niet bijna decadent luxe was!

Het fenomeen AutoSlaap Expres van de Nederlandse Spoorwegen bestaat al jaren. In de zomer (mei t/m september) naar bestemmingen in Frankrijk: Avignon, Fréjus, Narbonne, Brive, Toulouse, Bordeaux, Biarritz; in Zwitserland: Biasca; in Italië: Bologna; in Oostenrijk: Villach. Toekomstige reisdoelen zijn Innsbruck in Oostenrijk en Verona in Italië. De opstapplaats in Nederland is Den Bosch. Dit jaar was het totaal aantal passagiers rond de 55.000 in 16.500 voertuigen (auto's en motoren).

Je kunt kiezen uit een compartiment voor zes personen, een compartiment voor vier personen en een privé-compartiment voor drie personen. Het aardige is dat je de 4- en 6-persoons compartimenten ook in zijn geheel kunt inhuren; je kan dan zelf bepalen hoeveel personen je meeneemt! Veel echtparen nemen een 4-persoons compartiment. Wij deden dat ook. De prijs voor Bologna: 1650 gulden. Zonder bijbetalen hadden we dus (bijvoorbeeld) twee vrienden of twee kleinkinderen mee kunnen nemen!

Hoe is het ons bevallen? Dat wilde NS Travel ook weten en dus reikte de hostess ons op de terugweg een enquêteformulier aan, waarop we onze mening konden geven over van allerlei.

Alvorens in detail te treden: wij waren best wel tevreden; wij geven de AutoSlaap Expres een kleine zeven. Waarbij wel degelijk heeft meegeteld dat we op het waarlijk snikhete station van Bologna in een heerlijk gekoeld compartiment konden stappen voor de terugreis. (Ter vergelijking: per auto naar Bologna scoort bij ons nauwelijks een 5 en een lange vliegreis, zeg Amsterdam-Los Angeles, geven wij een 6+).

Reizen, op welke manier dan ook, is vermoeiend. Dat weet elke reiziger. Ook de AutoSlaap Expres is dus vermoeiend en je komt echt niet uitgerust in Bologna aan. Dat komt natuurlijk omdat je niet gewend bent in een rijdende trein te slapen, alsook omdat je niet gewend bent aan de niet al te zachte brits, waarop je te slapen wordt gelegd. En voor en na het beddenwerk niet aan de niet al te mensvriendelijke treinfauteuils. Het komt ook door de hygiënische voorzieningen aan boord. Als het even meezit zijn er per wagon twee toiletten en één wasruimte. Dat is natuurlijk nauwelijks comfortabel te noemen. (Vergelijk: vliegtuigen hebben geen wasruimte, doch slechts een warm handdoekje voor het ontbijt).

NS Travel liet mij weten dat de rijtuigen op de AutoSlaap Expres-trajecten vijftien of dertig jaar oud zijn; de meeste zijn vorig jaar gerenoveerd. Dat neemt niet weg dat de toiletten slecht doorlopen, het toiletpapier nauwelijks beter is dan een krant en een wasruimte zowel in de avond- als in de ochtenduren te weinig capaciteit heeft voor de passagiers van een wagon.

Vol goede moed en relaxed naar de wintersportoorden.

Persoonlijk had ik ervan gedroomd uitgebreid in het restaurant-rijtuig te dineren! Romantischer maaltijd bestaat toch niet? Maar er werd een vliegtuigmaaltijd in het compartiment geserveerd. Van prima kwaliteit. Je kon er tegen een heel mild tarief een mooie wijn bij kopen en de hostess was niet te beroerd om een hele tafel vanonder de stoelzittingen te voorschijn te toveren, zodat je comfortabel kon eten. Tijdens de maaltijd ontdekten we dat er van genieten van het uitzicht voorlopig niets zou komen. Het was september en buiten was het pikkedonker!

Hoe vond u, zo vraagt NS Travel in de enquête, de bewegwijzering naar de laadstations? Ik zeg het u: pet! Bij de tickets levert NS Travel een boekje waarin een kaartje staat van Den Bosch met de route naar het laadstation. Maar de hele binnenstad van Den Bosch wordt verbouwd. Pas als je het laadstation eindelijk gevonden hebt, zie je (inderdaad veel) bordjes met het woord 'Autotrein'. Het is geen moeite, lijkt me, in dit soort uitzonderlijke omstandigheden even een goede route door de puinhopen bij te sluiten.

In Bologna staat de aanduiding 'auto carica treno' (auto transport trein) precies éénmaal langs de weg, op de plaats waar het laadstation is. Trouwens, voor de trein naar Den Bosch moet je op het 'nazionale' laadstation zijn en niet op het 'ínternazionale'!

Dineren de trein

Goed nieuws voor lekkerbekken die gebruik maken van de AutoSlaap Expresse! Met ingang van 1 april rijden er weer restauratierijtuigen mee. Daarin wordt voor 75 gulden een 4-gangen maaltijd geserveerd. Hiermee voert NS Travel een door velen zeer gemiste service opnieuw in.

Nog iets over het laden. In Den Bosch rijdt NS Travel-personeel je auto achteruit de trein op. Dat kost veel tijd. (In ons geval: 2,5 uur). We kunnen niet anders, zegt de NS, omdat ze in Bologna (en elders) eisen dat de passagiers hun wagen er zelf vooruit af moeten kunnen rijden. Op de terugweg rij je dus je auto vooruit de trein op en in Den Bosch moet hij er achteruit weer af. Weliswaar staat NS Travel-personeel gereed, maar wederom duurt het lang. NS Travel wil mij wijsmaken dat het te kostbaar is het zo te regelen dat je je auto gewoon vooruit de trein op- en afrijdt!

En dan vroeg NS Travel ook nog in die enquête hoe wij de hostessen vonden, hoe ze er uit zagen en of ze bereikbaar waren; hoe ze hielpen bij het opmaken van je bed en hoe ze je wekten. Mijne heren, met de meiden die wij zagen, Mirelle en Berber, was niks mis. Gewoon nooit wegdoen.

Tip: niet vergeten aan het eind van de reis even een speciaal busje wasmiddel te halen bij NS Travel om de roestplekken makkelijk van je auto af te krijgen.

REISWIJZER

De AutoSlaap Express rijdt zomers naar Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en Italië en 's winters naar Frankrijk en Oostenrijk. Ook reizers zonder auto kunnen meereizen alsook reizigers met een fiets. Boeken bij NS Travel, kantoren van NS Internationaal en erkende reisbureaus.

Publicatiedatum = 3 januari 1998

terug intro Diversen