Een rondje Engeland, Schotland en Ierland met de Royal Viking Sun
door HENK DE KONING
De cruisemarkt is wereldwijd in tien jaar meer dan verdubbeld. Veertien
nieuwe cruiseschepen met een totale capaciteit van 10.000 hutten kwamen
er in 1999 bij terwijl dit jaar nog eens dertien nieuwe schepen van stapel
lopen. Jaarlijks gaan 35.000 Nederlanders 'cruisen'.
Wij deden een rondje Engeland, Schotland en Ierland aan boord van het
200 meter lange en acht dekken hoge cruiseschip Royal Viking Sun, behorend
tot de 'verwen-vloot' van de Engelse Cunard-line, onderdeel van de Amerikaanse
Carnival-onderneming, met 5-sterren plus een van de meest luxueuze cruise-rederijen
ter wereld.
De Royal Viking Sun van rederij Cunard afgemeerd aan de kade in Amsterdam.
De meeste Amerikaanse passagiers aan boord van de Royal
Viking Sun, hebben Ierse, Schotse of Engelse voorouders. Daardoor is deze
reis met aanlandingen in Engeland, Schotland en Ierland voor hen een pelgrimage
naar de roots van hun afstamming. De bemanning aan boord is voor deze
reis bijzonder geïnstrueerd in oplettendheid, want sommige passagiers
zijn gepensioneerd en al behoorlijk op leeftijd. Verblind door het avondrood
van hun levensfase kunnen ze wellicht gevaarlijk over de dekken aan het
dwalen gaan.
Opmerkelijk
is dat aan boord slechts in geringe mate is rekening gehouden met gebruikers
van een rolstoel. Aangepaste toiletten ontbreken geheel en van de hoge
drempels bij de buitendeuren is slechts die naar het promenadedek voorzien
van een speciale op- en afrit, zodat een rolstoeler uitsluitend dáár
mobiel naar buiten kan om even een frisse neus te halen.
In de plaatsen waar het prachtige schip aan de kade afmeert
of op de rede voor anker gaat vergaapt het publiek zich aan het varend
sprookje. De passagiers gaan regelmatig van boord om de omgeving te verkennen.
Er vallen diverse excursies met stadswandelingen te maken, maar deelname
moet tijdig zijn besproken. Wie dit bij de boeking verzuimde, vist achter
het net.
Excursie
De uitstapjes zijn niet goedkoop. De duurste excursie
(weliswaar onder leiding van een gids) bijvoorbeeld naar een fraai Engels
of Schots kasteel of museum komt op 118 dollar ruim 236 gulden per persoon.
Wel brengen speciale pendelbussen de opvarenden gratis heen en terug naar
het centrum van een te bezoeken stad of dorp waar het schip het anker
laat vallen.
Tijdens
een rondje Engeland, Schotland en Ierland per cruiseschip mag uiteraard
een bezoekje aan een whiskey-stokerij niet ontbreken.
Het Schotse plaatsje Invergordon dat we bezoeken, blijkt
op sterven na dood zodat we op eigen initiatief de bus pakken en er op
uit trekken. Diep het Schotse binnenland in tot we een whiskey-stokerij
bereiken die we dan ook bezoeken. Alle maaltijden en tussendoortjes aan
boord van de Viking Sun zijn bij de totaalprijs inbegrepen, maar alle
drankjes aan boord zijn voor eigen rekening. Daarom benutten we de gratis
proeverij van de stokerij om alvast een stevig bodempje te leggen.
Bij een volgende stop klimt een colonne Schotse doedelzakblazers
aan boord, in vol tenue en zo te ruiken ook al stevig aan de whiskey.
In de theaterzaal tracteren ze ons met die typische weemoedige, langgerekte
klanken die ze uit hun blaasinstrument knijpen en kijken we bovendien
naar jonge Schotse meisjes die, gehuld in de Schotse kleuren van hun clan,
sierlijke folkloristische dansjes ten uitvoer brengen.
Senioren
Opvarenden
gaan in Schotland van boord en mogen op de kiek met een Schotse doedelzakband.
Newcastle, Ayr, Londonderry en Liverpool zijn plaatsen
waar de oyal Viking Sun ook nog snel even aanlegt voor een bezoekje. Sommige
senioren, ondersteund door matrozen aan land gebracht, werpen soms maar
even een blik in een drukke winkelstraat om meteen weer rechtsomkeer naar
het schip te maken, aangelokt door de bingo, de prachtige shows aan boord
en de gratis sandwiches bij de middagthee. Het schip biedt bovendien uitgebreide
mogelijkheden voor sport, spel en fitness. Er is een casino, bioscoop,
kap- en beautysalon en een bibliotheek. Bovendien zijn er diverse specialiteiten-restaurants,
ruime zwembaden en is er een aantal gezellige bars.
Vers
Alle voorraden voor de maaltijden worden zo mogelijk onderweg
vers ingeslagen, diepvriesproducten worden het schip in vriescontainers
vanuit Amerika nagezonden en verder mag de excellente keuken wat ons betreft
best met een Michelin-ster worden beloond. Een hoog zeetje bij windkracht
acht ten noorden van Schotland deert niemand. "It was real rock'n roll
last night", kirt een USA-grootmoeder van 80 de volgende ochtend verrukt
bij het ontbijt.
Niemand van de 700 passagiers komt iets te kort.
Een lid van de 460 koppige bemanning weet, dat de Royal
Viking Sun in Bremerhaven een uitgebreide opknapbeurt zal ondergaan. Het
in 1988 voor 125 miljoen dollar gebouwde, 37.000 ton metende schip met
als thuishaven Miami, is daar op dit moment ook wel aan toe. Ouderdom
komt met gebreken, ook voor dit schip. Zo leidt de airconditioning in
sommige hutten met spontane koude en warme luchtstromen een volstrekt
eigen leven, zodat de ene passagier zonnig in Hawaii-stijl uit zijn hut
naar buiten komt, maar zijn buurman op hetzelfde moment verschijnt in
een outfit die het goed aan de poolstreek zou doen.
Renovatie
Bij
vertrek uit sommige havens worden passagiers muzikaal uitgeleide gedaan.
In onze hut valt bovendien met grote regelmaat de teevee
uit. Bij het weer inschakelen gloeit het beeld langzaam en eerst na lange
tijd weer aan, alsof het medium nog in een experimenteel stadium verkeert.
En doordat in de machinekamer, zonder voorafgaande waarschuwing,
een lekkend leidinkje wordt afgekoppeld, raken op een crusiaal moment
diverse hutten gedurende lange tijd van stromend water verstoken.
Wie juist dan een bad neemt, heeft pech.
Stijlvolle diners in avondkleding en sfeervolle life-muziek
in de rustieke bars doen dit kleine leed snel weer vergeten. Bovendien
is renovatie, zoals gezegd, in aantocht. De Royal Viking Sun verandert
haar naam dan tevens in Seabourn Sun om zich herboren te scharen in de
rijen van de Noorse Seabournvloot; een nóg luxere sectie van de
Cunard-maatschappij. Het kan in die wereld niet op.
Inlichtingen VCK-zeereizen. Tel. 020-6800865.
Publicatiedatum = 29 januari 2000
|