&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Canadese Rockies hebben
wintersporters heel veel te bieden
Pijnscheut maakte abrupt
einde aan ski-plezier
door Joop Spijker
PANORAMA (CANADA) - Twaalf mensen geknield in de diepe sneeuw met
boven zich het geweld van rondgierende helikopterrotoren. Dan verheft
de heli zich onder aanzwellend gedonder om langzaam uit het zicht te verdwijnen.
De achterblijvers wenden hun gezicht af om de door de razende wieken veroorzaakte
ijskoude blizzard te ontwijken.
Als het geluid van de heli is weggestorven kijken zij om zich heen en
zien slechts de ongerepte sneeuw en de imposante, ongenaakbare pieken
van de Canadese Rocky Mountains. Het is de bedoeling dat zij met
speciale brede ski's, de zogeheten fat skis, de
eerste voren in de diepe sneeuw gaan trekken.
Per helikopter worden ver buiten de gebaande pistes gelegen gebieden
bereikt, waar nog ongerepte poedersneeuw op de skiërs wacht.
De gids bezweert iedereen niet te ver van zijn sporen af te wijken.
Want overal kan een onverwachte rots of steile afgrond schuilen, die in
deze ongebaande woestenij onzichtbaar zijn voor degenen die de omgeving
niet door en door kennen. Bovendien kan een te grote afwijking van het
spoor van de leider sneeuwmassa's in beweging brengen en zo een lawine
veroorzaken.
Gevaren
Voor het vertrek van de heli zijn de deelnemers uitgebreid
geïnstrueerd over de gevaren. Mocht zich toch een lawine voordoen,
dan zijn zij allemaal uitgerust met een zendertje, dat via een druk op
de knop kan worden omgezet tot een ontvanger.
Raakt iemand onverhoopt onder de sneeuwmassa's bedolven, dan kan met
behulp van dit apparaat snel zijn positie worden gelokaliseerd. En dat
is nodig ook, want de overlevingskansen nemen onder de sneeuw
razendsnel af. Maar de kans op een dergelijke ramp is klein, gezien de
ervaring en kennis van de begeleiders.
Dan schiet de gids de diepte in, de poedersneeuw hoog opstuivend
vanonder zijn ski's. De anderen volgen, sommigen met volle overgave en
groot technisch kunnen, anderen aarzelend en soms struikelend en
vallend. Dat wordt er niet beter op als het obstakel niet alleen meer
uit een steile helling bestaat, maar ook uit een veelheid van grotere
en kleine bomen, die ontweken moeten worden.
Uw verslaggever heeft zich met veel kunst- en vliegwerk staande weten
te houden, maar hier wordt toch te veel van zijn kunnen gevergd. Een
boomtop schiet tussen zijn benen door en dat veroorzaakt een
schrikreactie, die een spectaculaire tuimeling tot gevolg heeft.
Knie
Mijn eerste echte val deze week, maar wel een die meteen resulteert in
een pijnscheut in de linkerknie en daarmee in het einde van mijn
ski-activiteiten in Canada. En dat is jammer, want zowel in de
voorgaande als in de nog volgende dagen kan ik constateren dat de
Rockies de skiër heel wat te bieden hebben.
Het uitgestrekte skigebied Lake Louise biedt afdalingen voor
skiërs van ieder niveau.
De eerste dag werd doorgebracht in het in het Banff National Park
gelegen Nakiska, zo'n anderhalf uur rijden van de voormalige olympische
winterstad Calgary. Een voor Europese begrippen ongekende ervaring:
vrijwel lege, brede pistes in plaats van het gekrioel dat we in veel
Europese wintersportplaatsen gewend zijn. En uiteraard geen rijen voor
de skiliften. In Canada wordt er zelfs een garantie gegeven, dat men
het geld terugkrijgt als er langer dan tien minuten voor de lift
gewacht moet worden.
De pistes zijn uitstekend, al noemen de Canadezen het seizoen 1997/1998
het slechtste sneeuwjaar van de laatste 25 jaar. Dat kan er het komende
seizoen dus alleen maar beter op worden.
De volgende dag bezoeken we het in hetzelfde nationale park gelegen,
maar veel grotere skigebied Lake Louise. Hoewel hier heel wat meer
skiliefhebbers op de been zijn, is er op de hellingen zelf absoluut
geen sprake van drukte en krijgt iedereen alle ruimte om te skiën
zonder zich voortdurend te hoeven bekommeren om de onverwachte
capriolen van medeskiërs.
Keus
Verder is er een uitgebreide keuze aan afdalingen voor skiërs van
ieder niveau. Volgens een van mijn reisgenoten, een kenner, behoort dit
gebied tot de absolute top-vijf van de wereld door de verscheidenheid
aan afdalingen, die variëren van simpele bijna vlakke stukken,
waarop ook kinderen zich gemakkelijk thuis kunnen voelen, tot de meest
duizelingwekkende afdalingen buiten de pistes, die alleen voor de
allerbeste skiërs zijn weggelegd.
Uw verslaggever neemt alvast een voorschotje op het onheil dat hem de
volgende dag zal treffen door een takje van een boom af te skien,
hetgeen hem enkele bloedende schrammen oplevert. Sindsdien word ik door
mijn medereizigers uitsluitend nog aangesproken als 'scarface'.
De dagen daarna voeren ons via Panorama, dat buiten het heliskiën
nog een groot aantal mogelijkheden biedt tot "normale"
afdalingen waar ik zonder mijn geblesseerde knie uitstekend toe in
staat zou zijn geweest. Maar ik kan alleen maar jaloers toekijken.
Wie even genoeg heeft van skiën kan per arrenslee een tochtje
in de omgeving van Lake Louise maken. Op de achtergrond het uit 1890
daterende hotel Chateau Lake Louise, niet voor niets de "parel van
de Canadese Rockies" genoemd.
De laatste dagen worden doorgebracht in Fernie, een skigebied in
opkomst dat over enkele jaren tot het dubbele van het huidige al
redelijk omvangrijke areaal zal zijn uitgegroeid. Noodgedwongen kan ik
ook daar de mogelijkheden alleen bekijken vanaf de speciaal voor mij
ter beschikking gestelde snowmobiel, die me langs vele afdalingen en
bospaden voert.
Armen
De laatste dag wordt doorgebracht met catskiën, wat laatdunkend
ook wel het heliskiën van de armen genoemd. Dit omdat de snowcat
ons in een op de laadbak bevestigde cabine naar even afgelegen via
skiliften onbereikbare plaatsen brengt als de helikopter, maar wel
tegen een veel lagere prijs.
Ook nu weer prachtige vergezichten en ongebaande sneeuwvlakten vol van
de veelgeprezen droge "champagnepoedersneeuw". Maar na de
ervaringen met het heliskiën zien toch ook twee andere reisgenoten
ervan af om daadwerkelijk op de ski's te gaan staan en slaan ze net als
ik het panorama gade vanuit de veiligheid van de directe omgeving van
de snowcat.
Wat mij betreft: ik had me wat eerder moeten realiseren dat ik ondanks
een veeljarige ervaring nog steeds een maatje te klein was voor de
volgens de organisatoren voor het heli- en catskiën vereiste
middelmatige skikunst. En het lijkt me verstandig als belangstellenden
voor deze tak van skiën hun capaciteiten niet te hoog inschatten.
Claims
Al is het maar omdat men zowel bij het catskiën als bij het
heliskiën vooraf moet tekenen geen claims tegen de organisatoren
te zullen indienen bij onverhoopte calamiteiten. Bovendien kan een
ongelukkige val niet alleen een voortijdig einde van de
ski-activiteiten betekenen, maar ook het over de balk gooien van een
flink bedrag. Bij heliskiën gaat het al gauw om zo'n zes- à
zevenhonderd gulden. Een ochtendje catskiën komt op zo'n
honderdvijftig gulden en een hele dag op zo'n tweehondertwintig gulden.
Maar als u het skiën wat beter beheerst dan ik, wordt u voor dat
geld ook een onvergetelijke ervaring rijker. Bij mij stopte die
ervaring helaas al na de eerste van de in totaal vier runs. En dat is
natuurlijk zuur.
Na het verlaten van de helikopter volgt een afdaling door een
betoverend winterlandschap.
Al heb ik daardoor wel de gelegenheid gekregen om uitgebreider en
langduriger te ontbijten en te lunchen dan bij een dag vol actie. Om
het geld hoefde ik dat niet te laten. Voor een uitgebreid warm ontbijt
met roerei, worstjes, bacon en toast was ik niet meer kwijt dan zo'n
vier tot zes Canadese dollars.
Koffie
Koffie kost veelal ook niet meer dan één tot anderhalve
dollar, waarvoor dan ook nog regelmatig wordt bijgeschonken. Voor een
stevige Canadese lunch hoeft meestal ook niet meer dan een tientje tot
vijftien gulden neergeteld te worden. Kom daar maar eens om in de
meeste Europese ski-oorden.
En dan hebben we het nog niet eens over de uitermate vriendelijke
bejegening van de skigasten. Of over kleine attenties als papieren
zakdoekjes aan het eind van de pistes. Kortom, skiën in Canada is
een totaal nieuwe ervaring.
Dan moet je natuurlijk wel zorgen niet geblesseerd te raken. Al kun je
daar wel zo'n zestig tot zeventig gulden per dag mee besparen, omdat je
geen skipas meer nodig hebt. Maar dat is wel een heel schrale troost.
REISWIJZER
Vluchten naar Calgary onder meer via Canadian Airlines (tel. 010-2083650),
met overstap in Londen. De Canadian Tourism Commission heeft net de Canada
Winterspecial '98/'99 uitgebracht met 20 pagina's informatie over de belangrijke
skigebieden in Canada en de daar te verwachten winteractiviteiten.
Daarin ook een overzicht van touroperators, die winterarrangementen
aanbieden naar Canada. De brochure en verder informatie kunnen worden
aangevraagd bij de Canadian Tourism Commission, Postbus 30820, 2500 GV
Den Haag, tel. 070-3111675, fax 070-3111682, e-mail: infocanadatourism.nl
Publicatiedatum = 21 november 1998
|