|
Ontdekkingstocht
door Belgische hoofstad
Brussel
feest en fietst
door JOS VAN NOORD
BRUSSEL
- Ontdekking vanaf een oer-Hollandse Batavus: Brussel
is de meest noordelijke mediterrane stad. Vol romantiek
en stokbroden, chansons, wijn en amour, vol joie de
vivre. Brussel bruist.
|
In
hartje Brusselse is stadsherstel alom waarneembaar.
|
Nooit
geweten dat Brussel zo'n leuke stad is. Heel plezant,
zeggen ze hier. Dat merk je vooral als je de fiets neemt
om de Belgische hoofdstad, tevens Europees epicentrum,
te verkennen. Dan is Brussel met z'n levendige markten,
schone kunsten en dwaze musea, ambachtelijke winkeltjes,
brocante-zaakjes vol curiosa, fijnproevers-restaurants,
oergezellige eet- en danscafeetjes, terrassen en knusse
koffieknijpjes een zeer ongewoon feest. "La fête
du vélo", zeggen ze hier, want Brussel spreekt
voornamelijk Frans: een fietsfeest.
Nou
komt het hele gekke: vroeger vond ik Brussel maar niks.
Troosteloze kantoorpalen vol ambtenaren. NAVO en zo.
EU, iets voor u? Een trieste, wat verslonsde boel. Grauw
en grijs, het verdriet van België. Koning Boudewijn
toen nog, ook al geen vrolijke bon-vivant. In mijn herinnering
regent het ook altijd in Brussel. Met de trein kwam
ik regelmatig doorheen, meestal op weg naar Frankrijk.
Zo bekeek ik de Belgische hoofdstad dan even en doorgaans
raakte ik er gedeprimeerd en bevangen door diep medelijden
met de stakkers die in deze intense droefenis hun leven
moesten slijten.
"Brussel
hád ook een akelige, hopeloos treurige binnenstad,
waar alleen nog bejaarden en migranten woonden", zegt
Frederik Depoortere van 'Pro Vélo' als we niet
ver van het Centraal Station en midden in de oude Kongolese
wijk Matongé, zeg maar tussen het Koninklijk
Paleis en het Europees Parlement, op de huurfiets springen.
Inhaalrace
"Vele mooie stukken van de stad zijn afgebroken om plaats
te maken voor de kantoren van de Europese instellingen,
brede snelwegen, auto-, trein- en tramtunnels. Alles
voor Europa en voor het snelverkeer. Zo is bijvoorbeeld
de hele Leopold-wijk verwoest. In de handen van projectontwikkelaars
verloederde de hele boel. Maar Brussel is aan een grote
inhaalrace begonnen. De binnenstad herleeft. Veel mensen
denken dat het komt door onze nieuwe, energieke gemeenteraad.
Er zijn nu ook verscheidene schepenen en andere bestuurders
die zelf in de binnenstad wonen. Jarenlang was de gemeenteraad
een stoffige boel, een rokerig oudemannenkransje van
ingeslapen regenten die zonder uitzondering buiten de
stad woonden. Met het nieuwe stadsbestuur is er nieuwe
elan, weer volop leven in de brouwerij", zegt Frederik.
|
Uitnodigende
terrasjes zijn er vele tientallen
in de binnenstad.
|
Dat
valt op. Overal wordt gewerkt aan de wegen, winkelpromenades
opnieuw bestraat, de hele stad is op de schop. Honderden
oude huizen worden of zijn inmiddels hersteld, vervallen
woonwijken totaal gerenoveerd. Ondernemende jongelui
keren terug naar de binnenstad en je ziet alom levendige
gezelligheid, nieuwe winkels en restaurants. "Brussel
leeft helemaal op", zegt Frederik. "Je voelt dat jonge
mensen weer vertrouwen hebben in een binnenstad die
jarenlang als hopeloos was afgeschreven."
In
de Sint Bonifaaswijk zie ik vanaf m'n fiets de leukste
winkeltjes en restaurants. Bij 'l'Ultime atome' zit
het terras vol jongelui, je kunt in deze wijk ook prima
Italiaans eten of Frans, bij 'Le Saint Boniface' bijvoorbeeld.
Wie de echte Brusselse keuken wil ontdekken, moet naar
'Le Vieux Bruxelles': veel mosselen met friet en Brussels
bier.
Naast
het Hilton Hotel, een torenhoog misbaksel uit de tijd
dat Brussel alleen maar kantoorstad wilde zijn, schieten
we met onze fietsen door een poort en dan staan we ineens
in de Egmont-tuin, een andere wereld: een heerlijk stadsparkje
met schitterende rode beuken. De oude orangerie is juist
helemaal opgeknapt en er komt een uitspanning in. Er
staat een aardig beeld van de Belgische Prince de Ligne,
niet te verwarren met onze eigen Prince de Lignac, de
onlangs overleden Rotterdamse bootprins, om zijn voorkeur
voor Thaise en andere bruine jongelui ook wel de chocoprins
genoemd.
Bij
het pompeuze Justitiepaleis aan de Place Poelaert, in
het bouwjaar 1866 nog het grootste bouwwerk op het Europees
continent, zie ik alweer een mooi monument: "Ter verheerlijking
van de Belgische infanterie." Welja! Hier, aan de rand
van hoog-Brussel waar van oudsher de macht zetelt, kijk
je uit over heel het stadsgewest: de benedenstad met
z'n Basiliek van Koekelberg, de Zuidertoren waar de
Belgische pensioenen worden verdeeld, de Kapelle-kerk,
ik zie de spits van de stadhuistoren aan de Grote Markt
en in de verte ook het Atomium, in de voorstad Laken.
|
Elke
dag is er rommelmarkt in de Brusselse volkswijk
Marollen.
|
Aan
onze voeten ligt hier de verrukkelijke volkswijk Marollen,
die zichzelf weer heeft hervonden als een van de charmantste
buurten van Brussel. Over de kasseien hobbelen we met
onze fietsen de Vossenstraat door voor een lekkere kop
koffie bij eetcafé 't Werm Woeter (Het Warm Water).
Brocante-winkels, een restauratie-atelier, een 'cabinet
de curiosites', een vioolbouwer, ik kijk m'n ogen uit.
Zullen we op het terras van Le Bovendael zo'n lekkere
salade niçoise nemen met 'n droog wit wijntje?
Eerst
naar de markt, vindt Frederik. Den A Met, zoals ze hier
zeggen: de oude markt, ook wel de Loeizemet genoemd,
de luizenmarkt op de Place du Jeu de Balle. Wat een
heerlijke ongeregelde zooi, deze grote vlooienmarkt.
Schuifelen, snuffelen en graaien. De moeder van alle
rommelmarkten: 365 dagen per jaar open van 's ochtends
vijf uur tot twee uur 's middags. Het intensieve caféleven
rond dit oude prachtplein houdt gelijke tred met de
markt: na tweeën is alles dicht, want het leven
van de Marolliens draait hier om de tweedehands negotie,
van complete inboedels tot stukgedragen kleding, nepantiek
en stukgespeelde grammofoonplaten.
In
de Reebokstraat, vlakbij de straat van de Huidevetters
die wij leerlooiers zouden noemen, zie ik een van Brussels
inmiddels al 23 stripmuren.
Stripseries
|
De
fietstocht langs de 23 stripmuren is 'deksels'
populair.
|
Blinde
kopgevels zijn voorzien van levensgrote afbeeldingen
uit beroemde Belgische stripseries en liefhebbers kunnen
met 'Pro Vélo' ook een speciale fietstocht maken
langs deze stripmuren: van Kuifje en Kapitein Haddock
met zijn 'Duizend bommen en granaten!' tot Suske en
Wiske en Lambiek Deksels, je komt ze allemaal tegen.
Veel
bekende stripauteurs begonnen hun carrière in
Brussel en in een van de mooiste gebouwen van de Brusselse
Art Nouveau-architect Victor Horta, het fraai gerestaureerde
Waucquez-warenhuis aan de Zandstraat, is inmiddels het
Stripmuseum gevestigd.
Het
markante oude Wijnpaleis, de wijnopslag uit begin vorige
eeuw, wordt binnenkort in oude glorie hersteld. In de
groezelige etalage van een van de echt oude winkels
in deze buurt hangt nog een foto van koningin Astrid
en ik raak er aan de praat met meneer Albert, een opgewekte
wijkbewoner die prima kan zwanzen (onzin vertellen).
Het
oude station Kapellekerk is gesloten, maar het 'stationsbuffet'
heet nu als restaurant 'Recycl'art'. Voormalig werkloze
buurtbewoners 'runnen' er nu de bediening en je kunt
er voortreffelijk eten, terwijl de treinen boven je
hoofd voorbij denderen. Ook in deze buurt wordt volop
gewerkt aan het stadsherstel.
"Tientallen
jaren was Brussel overgeleverd aan speculanten en betonbaronnen
die machtiger waren dan de burgemeesters. Hele volksbuurten
werden opgekocht en stonden in afwachting van ontwikkelingsprojecten
jarenlang leeg tot het moment gekomen was om er kantoorkolossen
neer te zetten", vertelt Frederik als we een kruidig
Brussels pintje drinken. "Maar van de meer dan achthonderd
leegstaande panden in de Brusselse binnenstad, staan
er nu nog minder dan 400 te verkrotten. Veel is al opgekocht
en is of wordt hersteld. Totaal verkommerde oude woonbuurten
als de Sint Jacobswijk en de Sint Gorikswijk leven weer
helemaal op. Wij merken dat er ook elders in het land
weer respect ontstaat voor Brussel als kloppend hart
van België."
|
Frederik
Depoortere, met vélo, en een 'beeldig'
Brussels straathondje dat tegen een parkeerpaaltje
piest.
|
Met
de wederopleving van oud Brussel is ook het fietsen
in opkomst. De Belgische fietsersbonden richtten in
1992 samen de stichting Pro Vélo op. "Wij zijn
er niet alleen om de stad te promoten per fiets, maar
ook om de fiets te promoten in de stad", zegt Frederik.
"Dertig jaar lang draaide alles hier om de auto. Nu
we stikken in de auto's komen steeds meer jonge Brusselaars
er achter dat je beter kunt gaan fietsen. Fietspaden
zijn er nog maar nauwelijks, maar ook daar wordt aan
gewerkt. Ik zie steeds meer fietsers. Het fietstoerisme
is sterk in opkomst en ook de bewoners van Brussel stappen
vaker op de fiets. Als dat eenmaal goed aanslaat, dan
gaat het snel. Kijk maar naar Brugge, waar nu meer dan
33 procent van alle verplaatsingen in de stad per fiets
gebeurt. In Brugge wordt al meer gefietst dan in Amsterdam!"
Tien
fietsroutes met elk een eigen thema heeft Pro Vélo
uitgezet in de Brusselse binnenstad en de randgemeenten
en het stadsbestuur heeft grootste plannen voor de aanleg
van fietspaden, die het herlevende centrum moeten verbinden
met de negentien gemeenten die samen het Brusselse gewest
vormen.
Brussel
is lang niet dood. Brussel herleeft, verjongt en begint
te fietsen. Brussel leeft, sterker nog: Brussel bruist.
|
REISWIJZER:
De
stichting Pro Vélo organiseert het hele
jaar fietstochten door Brussel en omgeving met
verschillende thema's (art nouveau, stripverhalen,
beelden, centrum). Ook fietsverhuur. Inlichtingen:
Het Fietsershuis, Londenstraat 15, 1050 Brussel,
telefoon: 0032 2 502 7355, fax: 0032 2 502 8641.
www.provelo.org
E-mail: fietstoerismeprovelo.org
NS
biedt voordelige weekendretours naar Brussel,
ook met hotel.
|
|
|