IJsmeester zoekt slaapplaats
LEEUWARDEN, vrijdag - Zwetend kan hij wakker worden met op zijn netvlies
een door politielint afgezet windwak. In zijn kwaadste dromen is de tweehonderd
kilometer lange elfstedenroute een lang litteken van ijstransplantaties.
Maar aan slapen komt de 63-jarige ijsmeester Piet Venema voorlopig niet
toe, sterker nog, hij heeft in Leeuwarden nog helemaal geen slaapplaats
gevonden. Tussen een paar interviews door belt hij snel met wedstrijdleider
Henk van de Ham met de vraag of hij nog een bed over heeft. "Maar dat is
toch mijn minste zorg. De kwaliteit van het ijs is belangrijker."
Voortdurend werpt hij nerveuze blikken op zijn horloge. Hij moet nog naar
Sneek voor een inspectie. Daar wordt met man en macht gewerkt om de ijsvloer
op de vereiste dikte te krijgen. Een waktransplantatie moet uitkomst bieden,
de nachtmerrie voor iedere ijsmeester. Voorzichtig laat hij doorschemeren
dat het met Sneek allemaal wel goed komt.
Uit zijn woorden proeven we dat het waarschijnlijk niet tot het sfeerbedervende
'bus-klunen' zal komen. "Hoeveel bussen er nodig zouden zijn om al die rijders
over te zetten? Geen idee...veertig misschien. Daar maak ik me nu nog niet
druk om." Venema is zeer in zijn nopjes met de kwaliteit van het ijs. "Bijna
overal hebben we mooi zwart ijs. Het wordt een razendsnelle tocht", voorspelt
de expert, die zelf vier keer de tocht der tochten uitreed.
In 1956 eindigde hij bij de wedstrijdrijders op een vijfenveertigste plaats.
In 1963 finishte hij als negende, 39 minuten na de triomferende Reinier
Paping. In '85 en '86 reed hij de tocht opnieuw maar nu niet als deelnemer
aan de wedstrijd. "Genoeg ijservaring lijkt me zo. Om ijsmeester te kunnen
worden moet je niet alleen verstand van bevroren water hebben, maar bovenal
een schaatsachtergrond", aldus de kleine man met de meest besproken baan
van het moment.
Verstand van ijs heeft hij wel degelijk. Zonder haperen schudt hij vijf
verschillende ijssoorten uit zijn mouw: sneeuwijs, windijs, grondijs, kwalsterijs,
en het zo begeerde zwarte ijs dat nu het grootste gedeelte van de route
als een uitnodigende rode loper bekleedt.
Venema benadrukt bovendien, dat er één karaktereigenschap is die een succesvol
ijsmeester niet mag ontberen. "Stressbestendigheid. Ik had het gisteren
even niet meer toen ik die beslissing moest nemen. Je wint informatie in
bij alle rayonhoofden en als de cruciale vraag "kan 'ie of kan 'ie niet"
wordt gesteld, zijn alle ogen vol spanning op mij gericht. Dat is toch zwaar.
Tegen die stress moet je kunnen. Het is een beslissing die heel Nederland
treft."
|