Evaluatie administratie persoonsgegevens
Gemeenten moeten hun systemen voor de administratie van
persoonsgegevens door een onafhankelijke instantie te laten
controleren. Deze periodieke evaluatie zal in 1999 verplicht worden
gesteld.
Minister Peper (Binnenlandse Zaken) wil met deze maatregel de kwaliteit
verhogen van de zogenoemde GBA-systemen voor de geautomatiseerde
uitwisseling van gegevens tussen gemeenten onderling en tussen
gemeenten en andere instanties.
Ook de bepaling van de juiste identiteit van burgers krijgt meer
aandacht. Dit is niet alleen nodig bij inschrijving in de Gemeentelijke
Basisadministratie persoonsgegevens (GBA), maar onder andere ook bij
het verstrekken van verblijfsvergunningen, de uitgifte van
(reis)documenten en het verstrekken van uitkeringen.
Met een samenhangend pakket van maatregelen zullen gemeenten en andere
uitvoeringsorganisaties in staat worden gesteld brondocumenten te
controleren, de juiste identiteit van een burger vast te stellen en dit
laatste te verifiëren.
In de GBA heeft elke Nederlandse gemeente een aantal persoonsgegevens
van haar burgers vastgelegd. Deze gegevens worden via een elektronisch
netwerk tussen gemeenten uitgewisseld. Ook (semi-)overheidsinstanties
die van actuele persoonsgegevens afhankelijk zijn, hebben toegang tot
het netwerk. Het GBA is een decentraal systeem. Het bestaat uit
afzonderlijke databestanden met persoonsgegevens, niet uit
één grote databank.
BVD
De snelle ontwikkelingen op gebied van informatie- en
communicatie- technologie vormen voor de Binnenlandse Veiligheidsdienst
(BVD) een belangrijk punt van aandacht. Zo is er steeds meer sprake van
het gebruik van cryptografie in het (data)communicatieverkeer.
Om haar taken goed te kunnen uitvoeren is het noodzakelijk dat de BVD
toegang blijft hebben tot het (data)communicatieverkeer. Dit moet niet
alleen rechtmatig zijn, maar ook in de praktijk zijn te behapstukken.
Nieuwe investeringen zijn hiervoor nodig.
Overigens bieden de ontwikkelingen op IT-gebied nieuwe mogelijkheden
voor de beveiliging van staatsgeheimen. Ook vitale objecten en
bedrijven zijn beter te beveiligen.
Telehoren
Het ministerie van Justitie onderzoekt de mogelijkheid verdachten op
afstand te verhoren. Systemen voor teleconferencing zouden kunnen
leiden tot een efficiëntere organisatie van bepaalde verhoren.
Arrestanten hoeven daarbij niet meer worden vervoerd, hetgeen
besparingen met zich mee kan brengen. Tegenover deze voordelen staan
vrij aanzienlijke investeringen.
Het zogenoemde 'telehoren' is een vorm van teleconferencing die ook in
de rechtspleging kan worden toegepast, zo blijkt uit de
Justitie-begroting. Thans wordt bezien hoe met deze techniek kan worden
geëxperimenteerd. Tot nu toe richtte de aandacht zich op telehoren
in de strafrechtspleging. Onlangs is gestart met experimenten bij de
vreemdelingenbewaring.
Daarbij zal met name aandacht worden besteed aan de kwaliteit van
het verhoor. De vraag is of deze dezelfde is als wanneer beide partijen
elkaar recht in de ogen kunnen kijken. Ook de positie van de
verdediging is een punt van overweging.
|