&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Dieselauto's straks 2000 gulden duurder

De prijs van een nieuwe auto met dieselmotor gaat per 1 januari 2000 met maar liefst ƒ2000 omhoog als gevolg van een verhoging van de bpm-aanschafbelasting.

Tegelijkertijd zal de jaarlijks te betalen motorrijtuigenbelasting voor auto's met een G3-LPG-installatie met ƒ200 worden verlaagd. Het kabinet heeft tot deze maatregel besloten om automobilisten die veel kilometers maken te stimuleren om bij de aanschaf van een nieuwe auto eerder voor LPG dan voor een dieselmotor te kiezen.

Aanleiding vormt de in 1997 vastgestelde 'optimale brandstofmix', die moet leiden tot een lagere CO2-uitstoot. Zo moet het aandeel van dieselauto's in het wagenpark in 2010 worden teruggebracht van de huidige 12,5 naar 5% en het aandeel LPG juist verhoogd van 5,5% tot zo'n 10%.

Omslagpunt
De extra maatregelen die ingaan zijn nodig omdat het percentage dieselauto's nu juist stijgt, terwijl de hoeveelheid LPG-rijders afneemt. Oorzaak vormt het zogenoemde omslagpunt in kilometers waarop rijden op diesel of LPG aantrekkelijker wordt dan rijden op benzine. Doordat de dieselpersonenauto's relatief goedkoper zijn geworden ligt dit omslagpunt bij diesel nu zo'n 4000 kilometer lager dan bij LPG. Door de nu voorgestelde maatregelen wordt dit precies omgedraaid en worden LPG-auto's dus weer aantrekkelijker.

De komende jaren zullen ook nieuwe technieken hun intrede doen in de auto. Zo start volgende week in Tilburg een proef met 120 auto's die voorzien zijn van een intelligente snelheidsbegrenzer waarbij de auto vanzelf afremt als er te hard wordt gereden. De proefwagens staan in nauw contact met een satelliet waardoor zij permanent gevolgd kunnen worden.

Ook via een satellietverbinding kan straks worden vastgelegd hoeveel kilometer een individuele auto heeft gereden. Minister Netelenbos (Verkeer) hoopt daarmee in 2008 een systeem te kunnen invoeren waarbij een automobilist geen wegenbelasting meer betaalt, maar een bedrag per gereden kilometer.

Dit systeem moet de opvolger worden van rekeningrijden, die Netelenbos in 2001 rond een grote stad wil invoeren, waarna twee jaar later de hele Randstad volgt als het goed werkt. De bewindsvrouw had gehoopt voor Prinsjesdag te kunnen melden welke stad het spits afbijt, maar dat is mislukt. Haar favoriet is Amsterdam.





[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]