Hoofdrolspeler 'Bicentennial
Man'
blij met vrijheid om te kiezen
door
Marco Weijers
"Eindelijk
eens een sciencefiction film zónder explosies", verzucht Robin Williams
tevreden over zijn nieuwste rolprent. Onder regie van Chris Columbus,
met wie hij ook de succesvolle film 'Mrs. Doubtfire' maakte, neemt
de acteur in 'Bicentennial Man' opnieuw stofzuiger en mattenklopper
ter hand. Deze keer in een heel wat futuristischer setting, als
een huishoudrobot van het type NDR 114.
Robin Williams
interviewen is vergelijkbaar met het kijken naar een op hol geslagen
tv die niet langer naar de afstandsbediening luistert. Zonder aankondiging
vooraf flitsen de typetjes, accenten en imitaties in razend tempo
voorbij. Gelukkig lijkt de serieuze Williams af en toe het gehele
beeld te vullen.

"Vanaf het moment
dat ik het script van 'Bicentennial Man' in handen had, leek het
me een interessant project", vertelt de acteur op een van die momenten
dat er wél wat zinnigs uitkomt. "Ik ben een groot fan van Isaac
Asimov. Boeken als 'I, Robot' en de 'Foundation'-trilogie heb ik
als middelbare scholier verslonden .'Bicentennial Man' werd door
hem in 1976 geschreven. Iemand 'loofde ter gelegenheid van het 200-jarig
bestaan van de VS een aanzienlijk bedrag uit voor het beste verhaal
met het begrip 'Bicentennial' als thema."

Robin Williams in 'Bicentennial Man': van blikken huishoudhulp (boven)
tot een wezen met een warm hart dat klopt voor Embeth Davidtz (rechts)
In 'Bicentennial
Man' vertoont de huishoudrobot Andrew (Williams) door een fabricagefoutje
meer persoonlijkheid dan logischerwijs van een machine zou mogen
worden verwacht. De familie waar hij in dienst is,stimuleert die
ontwikkeling. De robot begint zich steeds menselijker te gedragen
en dankzij de hulp van een briljante geleerde (Oliver Platt) gaat
hij er in de loop der jaren ook steeds meer als een mens uitzien.
Hij wordt zelfs verliefd en krijgt een relatie, een omstandigheid
die op het witte doek overdreven veel aandacht krijgt en de balans
doet doorslaan richting ingeblikt sentiment. Interessantere kwesties
zoals de vraag wat een mens tot een mens maakt verdwijnen hierdoor
naar de achtergrond.
Andrews liefde
confronteert hem opnieuw met zijn beperkingen. Voor de wet blijft
hij een ding, een kunstmatig geval zonder enige rechten. De film
volgt zijn 200 jaar durende strijd voor vrijheid en erkenning. "Dat
heeft mij gelukkig wat minder lang gekost", grijnst Robin Williams.
"De vrijheid
om te kiezen, dat is de goede kant van wat ik inmiddels heb bereikt.
Natuurlijk is er ook een schaduwzijde. Er was een periode dat het
succes me naar mijn hoofd was gestegen, dat ik erdoor werd voortgedreven.
Nu is het anders. Ik heb een wat gezondere kijk gekregen op de achtbaan
van de roem. Destijds werd ik gek van onzekerheid, voelde me als
een hemofiliepatiënt in een scheermesfabriek. Mijn loopbaan was
een soort bungeejumpen: op, neer, op, neer. Deelnemen aan die populariteitsrace
is slopend. Voor mij was het heel belangrijk om daar afstand van
te nemen."
"Het is een
van de reden waarom ik nu in San Francisco woon, ver weg van Hollywood.
Het voorkomt dat ik me constant loop druk te maken over mijn carričre.
Alsof je in Zwitserland bent tijdens een atoomoorlog: 'wat was dat
in de verte voor geluid?' Het enige racen dat ik hier doe is op
de mountainbike. Regelmatig schrijf ik me in voor een wedstrijd
en beklim vervolgens hijgend en puffend een van de heuvels rond
de stad. Steevast word ik voorbij gefietst door meisjes van een
jaar of twaalf. Zoiets stemt nederig."
"Ik
heb 'Bicentennial Man' vooral gedaan omdat ik gek ben op sciencefiction.
Aantrekkelijk was ook dat Andrew al vanaf het begin karakter moest
hebben, terwijl ik op dat moment nog verborgen zat in dat robotkostuum.
Het betekende dat ik te werk moest gaan als een poppenspeler. Met
subtiele gebaren en houdingen moest ik suggereren dat Andrew meer
was dan een wandelend stuk staal. Dat was moeilijk, dodelijk vermoeiend,
maar uiterst bevredigend."
Regie: Chris
Columbus.
Cast: Robin
Williams, Sam Neill.
|