Leeswerk, heel veel leeswerk kregen de kandidaten
gisteren bij de examens Duits en Frans onder ogen.
De taalexamens oefen je thuis uit het werkboek of van de
diskette, maar er is één ding dat je niet kunt trainen:
werken onder stress. Als de hoeveelheid teksten dan tegenvalt, is het
hek van de dam. Pas 's middags bleek dat examen doen ook voldoening kan
geven. Economie en natuurkunde verliepen zonder jagen en al te veel
hersenkraken.
Zwaar gedeprimeerd verlieten de mavo-kandidaten van het
Amstelveen College 's ochtends de zaal na het C-examen Duits. "Te
lang", klonk somber. "Een zware tegenvaller."
"Simpelweg te moeilijk."
Voor docente T. Feijen was er echter geen vuiltje aan
de lucht. Zij vond het een goed te maken examen over dieren,
Tourwinnaar Ullrich en gokverslaving. "De keuze van de teksten was
op niveau." Zo kun je het ook zeggen.
Taai
Het D-niveau vond mevrouw Feijen duidelijk
een stuk moeilijker. "Veel leeswerk, vijf redelijk lange teksten.
De laatste twee zullen de meeste problemen hebben opgeleverd." Ze
vormden een verraderlijke wending in de opbouw van het examen, na de
relatief makkelijke eerste drie opdrachten. Niet alleen kregen de
kandidaten taaie Duitse zinnen te verstouwen, het ging ook nog over
onalledaagse onderwerpen als buitenaardse wezens en een virtueel Japans
droommeisje. "Het was zeer moeilijk tot niet te doen!"
klaagde IJsbrand Rekers zijn nood.
De havo-kandidaten Frans hadden het zwaarder te
verduren dan hun lerares voor mogelijk hield nadat ze de zes (!) grote
teksten had gelezen. Leuke verhalen, interessante verhalen, dat zal
allemaal best, maar ze bezorgden de leerlingen handenvol werk. Velen
konden daardoor niet alle 50 vragen beantwoorden. Het regende dan ook
klachten.
Mevrouw Vogelpoel van het Casimirlyceum: "De
beginteksten over de interactieve ziekenhuisschool en de eerste
vrouwelijke Franse kosmonaut waren bepaald eenvoudig. Dit in
tegenstelling tot het interview met de stripkenner Lacassin dat niet
zozeer qua inhoud, maar wel qua vocabulaire en constructie lastig
was."
"De gatentekst over fiets-voorrangsbeleid moet goed
te doen zijn geweest. Werkelijk grappig was het verhaal over de
'maanbezitters'. En in het laatste verhaal over parttime arbeid in
Polderland Nederland werd Ad Melkert nog aangehaald. Kortom, het examen
was lang, beslist, maar de keuze van de teksten maakte veel goed. Dit
examen moet 'voldoende tot goed' kunnen zijn gemaakt door een redelijke
leerling."
Concentratie
Actuele, literaire en politieke teksten
vormden de basis van het examen Duits van de vwo-kandidaten. Docent N.
van Dalen van het Amstelveen College vond het "teksten op
vwo-niveau", niet bepaald weggevers dus. "Het waren
afwisselende teksten. Inderdaad, ze waren niet eenvoudig, maar dat
hoeft ook niet", vond Van Dalen enigszins streng. "De teksten
boden veel leeswerk. Een goede concentratie voor het beantwoorden van
de vragen en een behoorlijke kennis van het Duits waren absoluut
noodzakelijk."
Sandra Spoelstra, Annemarie de Weyer en Paul de Liefde
maakten zich in hun reactie over de moeilijkheidsgraad niet erg druk.
Wel over de grote hoeveelheid werk. "Een uur voor tijd moest ik
nog 22 vragen beantwoorden", illustreerde Paul de druk waaronder
hij had moeten werken.
Een stuk opgewekter was de stemming 's middags in het
Amstelveen College tijdens economie voor vbo/mavo. Zowel C- als
D-kandidaten zagen het als een enorme meevaller. Zonder haast konden ze
doorwerken aan vaste prikken zoals het invullen van een
belastingformulier en het vaststellen van een studiebudget.
"Misschien wel de makkelijkste examens van de
afgelopen vijf jaar", vond een betrokken docent. Alleen was het
verschil tussen de C- en D-opdrachten niet erg groot: beide niveau's
behandelden precies dezelfde onderwerpen, de leerlingen op D-niveau
hoefden er maar ietsje dieper op in te gaan.
"Ik had gedacht dat het moeilijker was",
haalde Ghislaine Veltman na afloop opgelucht adem, samen met haar
klasgenoten. Tim Kuipers was de enige die zich afvroeg of hij bij het
juiste examen was aangeschoven: "Er zaten vragen bij waarvan ik
vond dat ze niet eens met economie te maken hadden."
Feest
Voor de havisten met natuurkunde werd de middag
op het Casimir een feest van herkenning. Ze kregen een opdrachtboek vol
standaardvragen, waarvan een groot deel gelukkig al in de klas bleek te
zijn behandeld. "Wie geen voldoende voor dit examen haalt, heeft
de stof niet goed geleerd", schamperde docent H. van Geffen na
afloop. Dat de som over de accu uitsluitend vragen over elektriciteit
bevatte en de som over de roeiers alleen over mechanica ging, maakte
het in zijn ogen helemaal simpel.
Juist vanwege die bekendheid met de stof was Sven
Schuitema minder positief. "De som met de kathode en de anode heb
ik nooit begrepen, dus ook nu niet. Maar op zich waren het geen
vervelende sommen", gaf hij toe. Rogier Nota en Alexander
Anthoniesse vonden het eensgezind goed te doen. Bart Schuring
relativeerde eerlijk: "Voor mijn doen heb ik het goed gemaakt.
Maar mijn doen is niet zo goed."
Pittige opdrachten met meer denkwerk en meer rekenwerk
op vwo-niveau maakten natuurkundedocent Van Geffen een stuk
enthousiaster: "Leuke toepassingen, zoals de minispectrometer en
snijden met water", reageerde hij goedkeurend. De kandidaten waren
net zo tevreden, maar om heel andere redenen: gewoon logisch nadenken
was al genoeg om een voldoende te scoren, verwoordde Jesse Meijers de
gevoelens van zijn lotgenoten.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, zoals
Barrie Wessels: "De vraag over kernafval was best makkelijk,
zeiden mijn klasgenoten. Zelf heb ik het zwaar verknald." Toch
erkende hij dat het redelijk was te maken als je goed had geleerd. Dat
had hij dus niet gedaan.