AMSTERDAM - O2, het voormalige Telfort, heeft het conflict met inkooporganisatie Telepact uit Alphen a/d Rijn over achterstallige betalingen bijgelegd. Daardoor is het beslag dat begin deze week op verzoek van de inkooporganisatie op banktegoeden van O2 werd gelegd, gisteren weer opgeheven.
|
TON AAN DE STEGGE ...aanval in de rug ...
|
Telepact, waarbij 85 zelfstandige winkeliers zijn aangesloten die opereren onder hun eigen naam, liet beslag leggen omdat O2 weigerde premies op verkochte telefoonabonnementen over te maken. Naar verluidt zou het gaan om een bedrag van ruim €1 miljoen.
Bestuursvoorzitter Ton aan de Stegge van O2 Nederland vindt dat er een goede reden was om de betalingen op te schorten. "We verdenken een aantal van bij Telepact aangesloten dealers van fraude."
Volgens Aan de Stegge zouden de betreffende winkeliers met kwade bedoelingen een behoorlijk aantal abonnementen van O2 hebben afgenomen. Per contract ontvingen de ondernemers een aantrekkelijke aanbrengpremie, die tot voor kort kon oplopen tot zo'n €250. Via de nummers, die bij de geworven abonnementen hoorden, werd echter niet gebeld. "Dit is voor ons niet acceptabel. We willen dit misbruik een halt toeroepen."
Aan de Stegge is echter niet van plan aangifte te doen tegen de winkeliers. "De vraag blijft altijd of je dit soort fraude hard kunt maken. Dat is vrijwel nooit het geval." Hij weigert te zeggen waaruit de overeenkomst met Telepact precies bestaat, waardoor het conflict uit de wereld is. "We hebben een financiële overeenkomst bereikt over wat we voor beide partijen terecht vinden", is het enige dat hij kwijt wil.
De topman is verbolgen dat Telepact deze week gebruik heeft gemaakt van het zware middel om beslag te laten leggen. "Beslag leggen heeft een heftig effect op het bedrijf dat het overkomt, zeker als de zaak in geen enkele verhouding daartoe staat", stelt hij. "Zo'n onterechte aanval in de rug om op oneigenlijke gronden aan geld te komen, doet me persoonlijk veel pijn. Ik heb van tevoren ook niet eens een telefoontje van Telepact gehad. Dat is toch wel de meest minimale fatsoensnorm waar ze aan hadden moeten voldoen. Het is allemaal zeer unfair."
Volgens hem heeft O2 in de dagelijkse bedrijfsvoering geen last gehad van de beslaglegging. "Heel vervelend is wel dat mensen gaan denken: 'Kan O2 soms zijn rekeningen niet meer betalen?' Nou, dat is absoluut niet het geval. We zijn juist één van de rijkste mobiele telecombedrijven ter wereld. We hebben nauwelijks schulden en een kredietfaciliteit van hier tot Tokio."
Moederconcern MMO2, dat naast Nederland ook actief is in Groot-Brittannië, Duitsland en Ierland, heeft een schuld van £617 miljoen (€984 miljoen) en kan bogen op een kredietfaciliteit van £3,5 miljard (€5,6 miljard). "Voor de komende drie tot vier jaar zijn we volledig gefinancierd. Dat is een grote luxe. Zeker als je dat afzet tegen sommige van onze concurrenten, die kampen met een schuld van ruim €60 miljard", vindt Aan de Stegge.
Hij verzekert dat een geschil als met Telepact binnenkort überhaupt onmogelijk is geworden. Afgelopen september heeft O2 namelijk de hoge subsidies op nieuwe abonnementen afgeschaft. De winkelier krijgt nu nog slechts een vergoeding van zo'n
€70 voor het aanbrengen van een nieuwe abonnee. "De afgeschafte subsidie, die kan oplopen tot €170, wordt nu doorvertaald naar lagere gesprekskosten voor de abonnee", stelt hij.
"De vraag wordt nu of je je als beller laat verleiden door een gratis mobieltje van een van onze concurrenten of betaal je bij ons gewoon voor je toestel. Als consumenten vervolgens gaan berekenen wat ze in totaal betalen, kunnen ze bij ons verrassend voordelig uitkomen", voorspelt Aan de Stegge.
Hij erkent dat deze beleidswijziging voor winkeliers minder aantrekkelijk is. "Maar we willen niet meer ergens geld in investeren, zonder dat we het idee hebben dat we er geld mee gaan verdienen. In Nederland zijn we de eerste mobiele aanbieder die dit doet. We hopen dat de andere aanbieders zich bij ons zullen aansluiten. Want dat is de beste manier om een gezonde, winstgevende industrie te creëren."