AMSTERDAM - Automobilisten en andere reizigers worden zwaar gedupeerd door de val van het kabinet. Het bedrijfsleven vreest dat de noodzakelijke aanpak van de fileproblemen die ondernemers jaarlijks bakken met geld kosten, nu opnieuw op de lange baan wordt geschoven.
MKB Nederland noemt de gebeurtenissen "buitengewoon treurig". "De aanpak van de mobiliteitsproblemen loopt waarschijnlijk nu nog meer vertraging op. Dat kunnen we ons niet permitteren, want de gebrekkige doorstroming op de wegen kost het midden- en kleinbedrijf goudgeld. De teleurstelling is des te groter omdat het kabinet een goede lijn had ingezet met de stelling 'eerst weer rijden en dan nadenken over prijsbeleid'," zegt secretaris F. Veenema, belast met mobiliteitszaken.
Ook de ANWB is zeer teleurgesteld. "Vanaf april van dit jaar is er niet meer geregeerd. Ook het nieuwe kabinet is niet gekomen tot het uitvoeren van beleid. Er is geen begroting behandeld. Nu krijgen we nieuwe verkiezingen, wat betekent dat we pas komend voorjaar een nieuw kabinet zullen hebben. Dat betekent dat het land een jaar heeft stilgestaan. Nederland zal er absoluut niet mobieler op worden," zo waarschuwt ANWB-directeur G. van Woerkom.
Hij hoopt dat de volgende regering de ingeslagen weg van het kabinet Balkenende zal voortzetten. "Dat betekent dat we eerst wat aan de mobiliteit gaan doen, alvorens na te gaan denken over beprijzing in de vorm van kilometerheffing. De burger weet anders ook niet meer waar hij aan toe is."
Ook de Bovag wil het huidige beleid voortzetten. "Eerst benutten en bouwen en dan pas beprijzen," stelt Bovag-zegsman R. Boon, die er voor pleit snel verkiezingen te houden. "Er is namelijk een aantal zeer spoedeisende zaken. De mobiliteit moet gaande worden gehouden, de gewraakte belasting op personenwagens (BPM) moet zo snel mogelijk worden afgeschaft en het kwartje van Kok moet worden teruggeven aan de weggebruikers. Dit alles moet heel erg snel gebeuren, omdat anders Nederland diep in het slop raakt."