De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 17 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  'Automobilist
zwaar de dupe'

Van onze verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Automobilisten en andere reizigers worden zwaar gedupeerd door de val van het kabinet. Het bedrijfsleven vreest dat de noodzakelijke aanpak van de fileproblemen die ondernemers jaarlijks bakken met geld kosten, nu opnieuw op de lange baan wordt geschoven.

MKB Nederland noemt de gebeurtenissen "buitengewoon treurig". "De aanpak van de mobiliteitsproblemen loopt waarschijnlijk nu nog meer vertraging op. Dat kunnen we ons niet permitteren, want de gebrekkige doorstroming op de wegen kost het midden- en kleinbedrijf goudgeld. De teleurstelling is des te groter omdat het kabinet een goede lijn had ingezet met de stelling 'eerst weer rijden en dan nadenken over prijsbeleid'," zegt secretaris F. Veenema, belast met mobiliteitszaken.

Ook de ANWB is zeer teleurgesteld. "Vanaf april van dit jaar is er niet meer geregeerd. Ook het nieuwe kabinet is niet gekomen tot het uitvoeren van beleid. Er is geen begroting behandeld. Nu krijgen we nieuwe verkiezingen, wat betekent dat we pas komend voorjaar een nieuw kabinet zullen hebben. Dat betekent dat het land een jaar heeft stilgestaan. Nederland zal er absoluut niet mobieler op worden," zo waarschuwt ANWB-directeur G. van Woerkom.

Hij hoopt dat de volgende regering de ingeslagen weg van het kabinet Balkenende zal voortzetten. "Dat betekent dat we eerst wat aan de mobiliteit gaan doen, alvorens na te gaan denken over beprijzing in de vorm van kilometerheffing. De burger weet anders ook niet meer waar hij aan toe is."

Ook de Bovag wil het huidige beleid voortzetten. "Eerst benutten en bouwen en dan pas beprijzen," stelt Bovag-zegsman R. Boon, die er voor pleit snel verkiezingen te houden. "Er is namelijk een aantal zeer spoedeisende zaken. De mobiliteit moet gaande worden gehouden, de gewraakte belasting op personenwagens (BPM) moet zo snel mogelijk worden afgeschaft en het kwartje van Kok moet worden teruggeven aan de weggebruikers. Dit alles moet heel erg snel gebeuren, omdat anders Nederland diep in het slop raakt."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 17 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.