AMSTERDAM - Inkooporganisatie Telepact uit Alpen a/d Rijn heeft gisteren beslag laten leggen op banktegoeden van belbedrijf O2, het voormalige Telfort. Volgens Telepact, waarbij 85 zelfstandige winkeliers zijn aangesloten die opereren onder hun eigen naam, heeft O2 een grote achterstand in het voldoen van premies op verkochte telefoonabonnementen.
Volgens een bij Telepact aangesloten winkelier heeft de inkooporganisatie nog zo'n €1,1 miljoen te goed van O2. Jeroen Bootsma, die bij Telepact verantwoordelijk is voor de inkoop, wil dat niet bevestigen. "Het gaat om aanzienlijke bedragen", wil hij wel kwijt.
Bootsma benadrukt dat Telepact niet de enige inkooporganisatie is in Nederland waarbij O2 betalingsachterstanden heeft. "Het probleem speelt over het hele land. We zijn dus bepaald niet de enige die met dit probleem kampt. Maar we zijn wel de eerste die passende maatregelen neemt."
O2 reageert verbaasd dat de rechter-commissaris op verzoek van Telepact beslag heeft gelegd op een deel van zijn banktegoeden. "Tot zondag waren wij nog in bespreking met Telepact. Wij waren in afwachting van hun antwoord op ons voorstel om tot een voor beide partijen constructieve oplossing te komen. Wij zijn daarom geheel verbaasd dat Telepact deze actie heeft ondernomen. Onze juridische afdeling bestudeert momenteel de situatie", stelt het mobiele telecombedrijf in een schriftelijke verklaring.
Een woordvoerster van O2 voegt er desgevraagd aan toe dat de beslaglegging geen gevolgen heeft voor de dagelijkse gang van zaken bij het bedrijf. "Deze situatie bedreigt ook op geen enkele manier de continuïteit van O2 Nederland", stelde ze gisteravond met klem.
De kwestie draait om premies die bij Telepact aangesloten winkeliers in het vooruitzicht zijn gesteld als ze abonnementen van O2 zouden verkopen. Voor een jaarabonnement kan die provisie oplopen tot ruim €200. Volgens Peter de Wit, die als winkelier is aangesloten bij Telepact, zijn de betalingsachterstanden van O2 sterk opgelopen sinds het belbedrijf afgelopen zomer het zogenoemde ondernemersabonnement heeft geïntroduceerd. "Het ondernemersabonnement van O2 kost circa €60 per jaar. Als je er dan als O2 een wervingspremie van zo'n €250 op gaat uitkeren, kun je als bedrijf weten dat het misgaat", aldus De Wit, die verder laat weten dat sommige winkeliers in financiële problemen zijn terechtgekomen doordat O2 de commissies weigert uit te betalen.
De O2-woordvoerster wil niet inhoudelijk op de zaak ingaan. "Dit is een zakelijk geschil tussen O2 en Telepact die vertrouwelijk van aard is. Daarover doen wij naar buiten toe dus geen uitspraken."
Bootsma vindt het "heel vervelend" dat Telepact beslag heeft moeten leggen op tegoeden van O2. "Het is nogal wat om dit te doen bij een belangrijke leverancier als O2. Maar we waren ertoe genoodzaakt, omdat overleg niets heeft opgeleverd. We hopen dat het inzetten van dit dwangmiddel tot een oplossing leidt. Als dat niet zo is, zullen we aanvullende juridische middelen inzetten."
O2 is naar eigen zeggen met ruim 1,2 miljoen abonnees de derde mobiele aanbieder van Nederland na KPN en Vodafone. Door de moordende concurrentie op de mobiele teleommarkt in ons land slaagt O2 (het symbool van lucht; volgens het bedrijf net zo onmisbaar als mobiele telefonie) er echter nog niet in met winst te draaien.
In het afgelopen boekjaar 2001/2002 leed het bedrijf een operationeel verlies vóór goodwill en buitengewone posten van £119 miljoen (€187,5 miljoen). Dat gebeurde bij een omzet van £200 miljoen (€315 miljoen).
O2 maakt deel uit van het Britse MMO2. Het moederconcern werd eind vorig jaar afgesplitst van British Telecom.