De moeizame relatie met de kabelaar begint eind 1999 als Van Spanje verhuist van Castricum naar Purmerend. Zijn nieuwe buren raden hem de diensten van UPC aan. "Televisie, telefonie en internet via de kabel. Dat is handig, dacht ik aanvankelijk nog. Maar het ging meteen mis. Eerst moest ik dertig keer met UPC bellen om een aansluiting voor elkaar te krijgen. Bij het aanleggen van de telefoonverbinding knipte vervolgens een UPC-monteur een kabel door. Zaten we dagen zonder televisie!", vertelt Van Spanje.
Ook met de rekeningen loopt het vrijwel vanaf het begin in het honderd. Soms ontvangt Van Spanje maanden geen nota van UPC. Dan weer krijgt hij aanmaningen voor rekeningen die hij al lang heeft betaald. Op een bepaald moment begint UPC hem ook kosten in rekening te brengen voor een (niet-bestaande) tweede telefoonlijn. Omdat Van Spanje hiervoor weigert te betalen, wordt zijn telefoonverbinding zelfs een dag afgesloten. Dat gebeurt juist op het moment dat zijn vrouw in het ziekenhuis ligt. Na een uitvoerige briefwisseling biedt de kabelaar uiteindelijk in juli 2001 schriftelijke excuses aan voor de overlast die Van Spanje heeft geleden.
Maar dan beginnen de problemen pas goed. Door alle ellende besluit Van Spanje zijn telefonieabonnement van UPC op te zeggen en weer te gaan bellen via KPN. "Bij KPN worden ook fouten gemaakt, maar daar proberen ze die nog op te lossen. Bij UPC is de administratieve puinhoop zo groot dat er niets aan gedaan kan worden", zegt Van Spanje, terwijl hij bladert door een grote map met brieven en e-mails die hij de afgelopen twee jaar naar UPC heeft gestuurd.
Hoewel UPC schriftelijk bevestigt dat Van Spanje zijn telefoonabonnement per 1 december 2001 heeft opgezegd, blijft het bedrijf hem met rekeningen bestoken. Deze nota's staan op naam van Van Spanje, maar horen bij twee voor hem onbekende telefoonnummers.
Volgens hem blijken de twee 'spooknummers' toe te behoren aan een plaatsgenoot: "Ik heb UPC er vele keren over geprobeerd te bellen. Maar hun callcenter is altijd onbereikbaar. Ook heb ik er schriftelijk op gewezen. Maar je krijgt nooit antwoord."
Vrijwel het enige dat Van Spanje uiteindelijk van UPC verneemt, is dat hij de rekeningen gewoon moet betalen, "ook al zijn het gesprekskosten onder een andere naam." "Kan het nog gekker?"
Van Spanje vindt dat UPC zich schuldig dreigt te maken aan oplichting. "Wat denkt u van de weerlozen? Bejaarden en mensen die verbaal minder sterk zijn? Uit angst hun kabelaansluiting te verliezen, betalen zij de onterechte rekeningen van UPC gewoon. Het is een schandaal!"
Ondanks dat de vele pogingen van Van Spanje niets hebben opgeleverd, erkende een UPC-woordvoerder gisteravond tegenover deze krant plotseling schuld. "Door een administratieve fout hebben we de heer Van Spanje de afgelopen maanden ten onrechte rekeningen gestuurd voor telefoonnummers die van een ander zijn. Het is heel pijnlijk, en had nooit mogen gebeuren. Maar we hebben de fout verbeterd in onze administratie. We zullen contact opnemen met de heer Van Spanje om te vragen of de zaak hiermee afgedaan is."