De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 10 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  NAV maakt zich sterk voor doorstart DTCC
KONINGSKLASSE
IN GEVAAR

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 20kb)
NAV-voorzitter Wout van Reenen wil de DTCC aantrekkelijker maken. Zonder aanpassingen zal de duurdere V8 Star-klasse de DTCC volgend seizoen vervangen. Als dat gebeurt, moeten Duncan Huisman en Jeroen Bleekemolen dit weekeinde uitmaken wie de laatste DTCC-kampioen wordt.
ZANDVOORT - Duncan Huisman van het BMW Dealerteam en Jeroen Bleekemolen van het Renault Dealerteam maken zondag tijdens de Finaleraces op het Circuit Park Zandvoort uit wie zich kampioen mag noemen van het Vodafone Dutch Touring Car Championship. Aan de titelstrijd hangt een historisch getint label, want één van de twee kan in de annalen worden bijgeschreven als de laatste DTCC-kampioen. Al enige tijd zingt namelijk de mare rond dat het DTCC zal ophouden te bestaan om volgend jaar plaats te maken voor de V8 STAR-serie, zoals die momenteel in Duitsland als silhouet-klasse plaatsheeft.

Wout van Reenen huivert bij de gedachte dat er in 2003 helemaal geen 'koningsklasse' meer zal bestaan als de stekker uit het DTCC wordt getrokken, maar ook omdat de interesse voor de (dure) V8 STAR te gering is om van een representatief startveld te spreken. In Duitsland betalen rijders per V8-raceweekeinde €156.000 exclusief motor en (Goodyear)banden. In Nederland denkt initiator CPZ de wagen voor €100.000 per raceweekeinde aan te bieden, waarbij de bandenleverancier (Kumho?) nog niet vast staat. "Ik ben een beetje angstig over wat er nu gebeurt", bekende de voorzitter van coureursvereniging NAV, die er rekening mee houdt dat de economische tegenwind nog wel enige tijd aanhoudt.

Meestal is angst een slechte raadgever, maar dat heeft Van Reenen er niet van weerhouden een plan op te stellen om het DTCC een doorstart te laten maken. "Ik ben niet van plan het DTCC een langzame dood te laten sterven. Er moet daarom krachtig ingegrepen worden", verklaarde de voorzitter die zegt al positieve gesprekken te hebben gevoerd met topmensen van BMW en Renault, de toonaangevende merken waarin het meeste geld omgaat in de vaderlandse racerij.

Om het vernieuwde DTCC goedkoper aan de privé-rijders aan te bieden en de races aantrekkelijker (lees: spannender) te maken, heeft de NAV een voorlopig reglement opgesteld dat beoogt de onderlinge verschillen tussen de wagens cq. rijders kleiner te maken, zodat een 'privateer' ook eens de kans krijgt tussen de importeursrijders op het podium te staan. Maatregelen als terugbrengen van het toerental, een andere gewichts-pk-verhouding, beperking van elektronische hulpmiddelen, verzegeling van motoren die maar één keer in een seizoen mogen worden gewisseld en een prijzenpot voor de privé-coureurs behoren tot die voorstellen.

Hij zette ook een speurtocht op naar potentiële DTCC-wagens. "In het buitenland zijn voor aantrekkelijke prijzen fabrieksauto's kant en klaar te koop, welke zondermeer competitief en direct inzetbaar zijn voor het seizoen 2003. Bovendien hebben we een rondschrijven doen uitgaan naar coureurs en tuners die wellicht nog auto's hebben staan waarmee op dit moment niks gebeurt", vertelde de enthousiaste ex-coureur. Bovendien ontwierp Van Reenen het plan om auto's door tuners te laten verhuren. "Voor zeg maar zevenduizend euro kun je dan een heel weekeinde racen inclusief huur, verzekering, inschrijving, banden etc. Vanuit dat bedrag kun je voor de privateers ook een prijzenpot maken."

Van Reenen heeft de doorstartplannen in vroegtijdig stadium gelanceerd. Beseffend: "Als we realistisch zijn dan werden dergelijke plannen vroeger veel te laat bekendgemaakt. Toen ik nog zelf racete had ik mijn sponsoring voor het jaar erop al rond voor de finaleraces. Vandaar dat ik er nu mee naar buiten kom in de hoop dat het wordt opgepikt en dat de importeurs wakker worden geschud. Het instapmoment voor andere importeurs dan BMW en Renault is nog nooit zo goed geweest. Daar zijn we ook het nieuwe reglement op gaan baseren."

Kampioenskandidaat Duncan Huisman juicht het initiatief van de NAV toe, maar waarschuwde: "Of het DTCC zal blijven bestaan of dat er de V8 STAR voor in de plaats komt, maakt niet zoveel uit als je kijkt naar het huidige economisch klimaat. Ik vrees dat we de komende seizoenen zullen lijden onder de recessie, wat weer zijn weerslag op sponsoring zal hebben. Tot er betere tijden gaan aanbreken zal het DTCC zich op clubniveau afspelen. Oorzaak: gewoon geldgebrek..."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 10 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.