AMSTERDAM - Supermarktconcern Laurus gaat haar winkelformule Edah nadrukkelijker positioneren als 'prijsattractief'. Maar als harde discounter - à la Aldi en Lidl - zal Edah niet in de markt worden gezet.
Dat blijkt uit woorden van directievoorzitter Harry Bruijniks van Laurus, gisteren. Bruijniks sprak in 't Spant in Bussum ongeveer 400 Edah-filiaalhouders toe tijdens een heuse Edah-dag. Die Edah-dag vond plaats in het kader van het 85-jarige bestaan van de winkelformule.
Eerder meldde vakblad Distrifood dat Laurus niet langer de concurrentie aan wilde gaan met Albert Heijn, maar met prijsbrekers als Dirk van den Broek en Nettorama. Met de formules Konmar en Super De Boer blijft Laurus de Ahold-dochter echter het leven zuur maken.
Met de grotere Konmar-winkels (met een oppervlak van 1700 vierkante meter en meer) richt Laurus zich daarbij op het hogere segment van de markt. Met kleinere Konmars en Super De Boer wordt het middensegment bediend en met Edah de onderkant van het middensegment (de bovenkant van het lage segment).
Ingrijpende maatregelen kondigde Bruijniks gisteren niet aan. Prioriteit nummer een is Laurus weer winstgevend krijgen door goed op de kosten te letten en de drie bestaande formules scherper te positioneren. De ontwikkeling van loonkosten en derving (verliezen door breuk of bederf) moeten daarbij in de hand worden gehouden.