De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 10 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Fors herstel
Noordzee Ferries

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 15kb)
Vrachtvervoer per ferry groeit nog sterk. (Foto: Telegraaf)
HOEK VAN HOLLAND - Het passagiersvervoer over de Noordzee tussen ons land en Engeland herstelt zich in ijltempo na de dip sinds de aanslagen en de economische crisis, die ook de ferries zwaar hebben getroffen.

Stena Line, een van de grote veerdiensten met onder meer de belangrijke dagelijkse dienst van Hoek van Holland naar Harwich (Londen), meldt een stijging in het afgelopen kwartaal van 15% in het autoverkeer, vrijwel gelijk aan het recordjaar 1999.

De afgelopen zomermaanden maakten 50% meer auto's met caravan gebruik van de ferries. Het treinproduct, een retourtje vanaf ieder station in Nederland naar Londen, vertoont ook een opmerkelijke stijging van 20-30%.

Ook de andere veerdiensten hebben voor het merendeel te maken met een groei.

Algemeen directeur Pim de Lange van Stena Line heeft slechts gedeeltelijk een verklaring voor de snelle groei. "We kunnen in prijs en product de concurrentie aan met prijsvechters onder de vliegmaatschappijen", zegt hij. "De aandacht wordt steeds meer gevestigd op het laagste tarief van vliegmaatschappijen. De ferries zijn daarmee ook in de schijnwerpers gekomen en blijken in prijs en product vaak voordeliger uit te pakken.

Een voordeel van de overtocht per ferry is dat de auto kan worden meegenomen en dat met name zakenreizigers niet op ook nog een (dure) huurauto zijn aangewezen", aldus de Stena-directeur.

Het deur-tot-deurvervoer van iedere plek in Nederland per trein naar iedere plek in Londen is ook een succes. De combinatie van vliegtuig en bijvoorbeeld taxi moet het dan zelfs ook in tijd afleggen tegen de snelle HSS Catamaran, die de oversteek maakt in iets meer dan drie uur.

"We hebben sterke concurrentietroeven. De passagiers blijken daar gevoelig voor. We hebben daarop met gerichte sales- en marketingacties met succes op in gespeeld", zegt de directeur van Stena Line in Hoek van Holland.

Het vrachtvervoer van de ferries vertoont ook weer een substantiële groei.

Om de groei aan te kunnen wordt begin volgend jaar een nieuwe ferry met 20% meer (vracht)capaciteit ingezet.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 10 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.