De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 9 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Nederlandse autosport krijgt
impuls met Formule Renault

   
 

ZANDVOORT - Met instemming van organisator Nederlandse Autorensport Vereniging en promotor Circuit Park Zandvoort introduceert Renault Nederland volgend jaar een nieuwe raceklasse, de Formule Renault. Dat wordt een serie met openwielwagens op basis van een Italiaans Tatuus-chassis waarin een verzegelde 185pk sterke tweeliter, vierklepper motor en een sequentieel geschakelde zesbak hangt. Sinds 2000 opereert die Formule Renault al internationaal, maar de klasse kreeg wereldwijd vooral bekendheid doordat de Fin Kimi Raikkonen en de Braziliaan Felipe Massa vanuit die Formule Renault rechtstreeks wisten door te dringen tot de Formule 1.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 12kb)
De Fin Kimi Raikkonen in actie tijdens zijn Formule Renault-races, waarin hij zoveel furore maakte dat hij rechtstreeks naar het Formule 1-team van Sauber doorstootte. <\N\N
Sinds de komst van die 'rookies' in het grandprixwereldje, voorzag ex-wereldkampioen Keke Rosberg een revolutie in de autosport. Hij doelde op het feit dat de veel duurdere Formule 3 (€500.000 voor een seizoen bij een Duits topteam, red.) niet langer als dé opstapklasse naar de Formule 1 hoeft te worden beschouwd. Als neveneffect zag Rosberg, wiens zoon Nico als recentelijk Formule BMW-kampioen binnenkort een Formule 1-test bij het Williams/BMW-team aflegt, dat met de opkomst van jonge rijders het salarisniveau binnen de Formule 1 drastisch zal veranderen.

Zo ver vooruit denkt Renault Nederland-sportmanager Ron Boon nog niet. Hij beijverde zich al enige tijd om de Formule Renault in Nederland op te zetten, maar zijn streven kwam in een stroomversnelling doordat de vaderlandse importeur zich volgend jaar zo goed als zeker uit het Nederlands toerwagenkampioenschap (DTCC) terugtrekt. "Maar afgezien daarvan zouden we de Formule Renault toch wel hebben opgestart. Je ziet veel rijders die na de Formule Ford verder willen, afhaken omdat het financieel niet haalbaar is. Ik denk dat de Formule Renault als tussenstation dit gat goed opvult. Het is namelijk essentieel voor een raceland als Nederland dat we een goede formuleklasse neerzetten; niet alleen om aansluiting met het buitenland te houden maar ook om jong talent te stimuleren", aldus Boon.

De wagen kost fabrieksklaar €40.000 exclusief BTW en met de lopende kosten meegerekend denkt Boon dat een rijder bij een topteam in totaal 80.000 tot 90.000 euro kwijt zal zijn. Het programma voorziet in races op Zandvoort (viermaal), Assen, Zolder, Spa (België) en de Nürburgring (Duitsland); steeds met twee races in een weekeinde. Daarnaast wordt een soort Eurocup opgezet met vijf buitenlandse races en een finale in Engeland.

Als dealerteam zal Renault Nederland in het kampioenschap zijn vertegenwoordigd, zoals dat nu ook in het DTCC het geval is. De racekalender wordt afgestemd op Formule Ford-teams als Geva Racing, MP Motorsport en Van Amersfoort Racing die interesse hebben getoond om tevens een Formule Renault-team te runnen. "Er is van beider zijde medewerking", sprak Boon tevreden.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 9 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.