door Michiel Hoogers DEN HAAG - Om zijn producten aan de man te brengen zal het Europese bedrijfsleven het komend jaar op grote schaal gratis kansspelen gaan organiseren. Daarbij zal de onderlinge concurrentie de hoofdprijzen opdrijven tot vele miljoenen euro's.
Dit vreest de European State Lotteries and Toto Association, de overkoepelende organisatie van grote loterijen in 43 Europese landen.
"De kleine liefdadigheidsloterijen kunnen het dan wel vergeten en de grote loterijen, zoals de Lotto, de Staatsloterij en de Nationale Postcodeloterij zullen in de problemen komen", zegt Tjeerd Veenstra. Hij is als directeur van de Nederlandse Lotto bestuurslid van de European Lotteries.
De reden voor zijn bezorgdheid is een nieuwe verordening van de Europese Commissie over de verkoopbevordering in de Europese markt. Daarin zijn de spelregels vastgelegd waaraan bedrijven zich moeten houden bij promotieacties. In november behandelt de Europese Raad de verordening.
Veenstra: "Als deze verordening wordt aangenomen mag het bedrijfsleven onbelemmerd gratis kansspelen organiseren om zijn producten te verkopen. Dan krijg je Engelse toestanden waarbij bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij een prijs van zeven miljoen euro verloot onder nieuwe klanten."
Gedoogsituatie
In Nederland is de laatste jaren een gedoogsituatie ontstaan met betrekking tot gratis kansspelen. De Wet op de Kansspelen verbiedt gratis gokspelletjes. Maar het ministerie van Justitie staat de bel-en-win-spelletjes op televisie oogluikend toe.
Ook de promotieactiviteiten van het Nederlandse bedrijfsleven nemen steeds grotere vormen aan. Voorlopig spant de Bredase verkoper van huishoudelijke apparaten, Princess, de kroon. Vorig jaar organiseerde het bedrijf een prijsvraag onder zijn kopers met een hoofdprijs van maar liefst een miljoen gulden. Dit jaar valt er een penthouse in het Spaanse Marbella ter waarde van 660.000 euro te winnen bij aanschaf van een koffiezetapparaat, staafmixer of broodrooster. De prijsvraag met drie opvallend gemakkelijke vragen en het maken van een slagzin loopt in Nederland, België, Frankrijk, Italië en Spanje. Het bedrijf verkocht vorig jaar 44 procent meer aan actieproducten.
De werkgeversvereniging VNO-NCW overlegt met televisieproducenten en uitgeverijen over de mogelijkheden die de Europese verordening biedt. Een woordvoerster verwacht dat de verordening dit jaar aangenomen kan worden.
Volgens de branchevereniging voor direct marketing DMSA ijvert het bedrijfsleven al jaren voor de verruiming van de mogelijkheden voor promotionele acties. De DMSA is ervan overtuigd dat de gratis kansspelen er aan komen.
De Nederlandse Staatsloterij speelt met de gedachte zelf een gratis kansspel te organiseren om de concurrentie het hoofd te kunnen bieden.