De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 9 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Naar school brengen
met de auto maakt
kind wereldvreemd

   
 

AMSTERDAM - Ouders moeten kinderen niet langer met de auto naar school brengen en moeten ze ook meer buiten laten spelen. Door het beschermende gedrag van ouders kunnen jonge scholieren een flinke ontwikkelingsachterstand oplopen. Dat stelt de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO, die dan ook in de pas gestarte campagne pleit voor een omslag in het huidige haal- en brenggedrag per auto van ouders.

De situatie is zorgelijk, zo stelt persvoorlichter D. Lieuw-On. "Twintig jaar geleden gingen kinderen van zes jaar al zelfstandig naar school; nu ligt de leeftijd op 8 jaar. Bovendien worden kinderen steeds vaker met de auto gebracht in plaats van lopend of met de fiets. Nou geloof me: op de achterbank van een auto leert een kind niets."

Volgens 3VO zal een kind dat van jongs af aan heeft deelgenomen aan het verkeer, beter kunnen anticiperen op - onverwachte - gedragingen van andere weggebruikers. "Op de lange duur loopt het kind achterstand op als je kijkt naar omgangsvormen. Denk bijvoorbeeld aan het fietsen: door met z'n tweeën te fietsen, leert het kind sociale omgangsvormen kennen. Daarnaast ziet het kind de omgeving, wat bevorderlijk is voor de zelfstandigheid. Maar ook leren kinderen - al lopend of fietsend - dan de snelheid van een auto of ander motorisch verkeer in te schatten. Het proces van aanleren en inschatten van ander verkeer komt wandelend of fietsend nu eenmaal eerder op gang", aldus de voorlichter.

Kinderen die met de auto naar school worden gebracht, zijn vaak dezelfde kinderen die nauwelijks buiten mogen spelen, zo stelt Lieuw-On. "Uit Zwitsers onderzoek blijkt dat kinderen met een beperkte bewegingsvrijheid een sociale, emotionele en motorische ontwikkelingsachterstand kunnen oplopen van één tot vijf jaar."

Verkeersoverlast

Daarnaast levert het per auto afleveren van kinderen vaak verkeersoverlast op. Lieuw-On: "Dus de ouders moeten echt de auto uit en de fiets gaan pakken. De auto's staan nu vaak dubbel geparkeerd als de school begint. Dat is weer lastig oversteken voor kinderen die wel zelfstandig naar school gaan."

De oplossingen die 3VO in de campagne aandraagt voor een betere ontwikkeling van het kind en een grotere verkeersveiligheid zijn legio: stel éénrichtingsverkeer in straten met scholen, haal en breng het kind met de fiets, maak de achterkant van de school autovrij en maak speciale kiss-and-ride stroken voor auto's. "Tweeduizend verkeersouders, die verbonden zijn aan basisscholen, werken al aan dergelijke oplossingen. Meestal zijn infrastructurele aanpassingen de betere uitkomsten."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 9 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.