door Joost Ruempol DEN HAAG - Voor de aanleg van de Hanzelijn, de ondertunneling van de A2 bij Maastricht en de subsidie voor het stads- en streekvervoer is volgens het CDA wel degelijk geld beschikbaar.
CDA-fractievoorzitter Verhagen presenteert vandaag tijdens een CDA-bestuurdersvergadering in Nijmegen concrete plannen voor deze infrastructurele projecten, waar volgens het kabinet geen geld meer voor zou zijn.
Verhagen wil structureel 100 miljoen euro per jaar vrij maken door de subsidiebijdrage aan woningcorporaties te schrappen. Deze subsidie is bedoeld voor stadsvernieuwingsprojecten. Volgens de christen-democraat Verhagen beschikken de corporaties zelf over meer dan voldoende vermogen. "De projecten voor stadsvernieuwing lopen zelf met het wegvallen van de subsidie geen risico", aldus Verhagen.
Met het vrijgemaakte geld kan al in 2005 de schop in de grond om de Hanzelijn aan te leggen. In 2010 zal de eerste trein op het traject tussen Lelystad en Zwolle rijden. Door de kabinetsbezuiniging loopt de aanleg van de Hanzelijn een vertraging op vijf jaar.
Ook kan door het CDA-voorstel begonnen worden aan de ondertunneling van de A2 in Maastricht. Verwacht wordt dat over vijf jaar de bouw van start kan gaan. Wanneer de eerste auto door de tunnel zal rijden, is afhankelijk van de gekozen variant bij de tunnelconstructie.
De korting op de subsidie voor het stads- en streekvervoer zal jaarlijks met 25 miljoen euro verminderd volgens het CDA-plan. "Hiermee zal de kwaliteit en toegankelijkheid van het stads- en streekvervoer meer gewaarborgd worden", aldus Verhagen. Een gevolg van de kabinetsplannen om de subsidie te schrappen, is dat de strippenkaarten fors duurder zullen worden per 1 januari volgend jaar.
Het CDA ziet voldoende steun voor het voorstel in de Tweede Kamer, onder andere van coalitiegenoot VVD en de PvdA.