De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 5 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
Nieuwsquiz 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  CDA: Gebruik geld woningcorporaties voor weg en spoor
   
 

door Joost Ruempol DEN HAAG - Voor de aanleg van de Hanzelijn, de ondertunneling van de A2 bij Maastricht en de subsidie voor het stads- en streekvervoer is volgens het CDA wel degelijk geld beschikbaar.

CDA-fractievoorzitter Verhagen presenteert vandaag tijdens een CDA-bestuurdersvergadering in Nijmegen concrete plannen voor deze infrastructurele projecten, waar volgens het kabinet geen geld meer voor zou zijn.

Verhagen wil structureel 100 miljoen euro per jaar vrij maken door de subsidiebijdrage aan woningcorporaties te schrappen. Deze subsidie is bedoeld voor stadsvernieuwingsprojecten. Volgens de christen-democraat Verhagen beschikken de corporaties zelf over meer dan voldoende vermogen. "De projecten voor stadsvernieuwing lopen zelf met het wegvallen van de subsidie geen risico", aldus Verhagen.

Met het vrijgemaakte geld kan al in 2005 de schop in de grond om de Hanzelijn aan te leggen. In 2010 zal de eerste trein op het traject tussen Lelystad en Zwolle rijden. Door de kabinetsbezuiniging loopt de aanleg van de Hanzelijn een vertraging op vijf jaar.

Ook kan door het CDA-voorstel begonnen worden aan de ondertunneling van de A2 in Maastricht. Verwacht wordt dat over vijf jaar de bouw van start kan gaan. Wanneer de eerste auto door de tunnel zal rijden, is afhankelijk van de gekozen variant bij de tunnelconstructie.

De korting op de subsidie voor het stads- en streekvervoer zal jaarlijks met 25 miljoen euro verminderd volgens het CDA-plan. "Hiermee zal de kwaliteit en toegankelijkheid van het stads- en streekvervoer meer gewaarborgd worden", aldus Verhagen. Een gevolg van de kabinetsplannen om de subsidie te schrappen, is dat de strippenkaarten fors duurder zullen worden per 1 januari volgend jaar.

Het CDA ziet voldoende steun voor het voorstel in de Tweede Kamer, onder andere van coalitiegenoot VVD en de PvdA.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 5 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.