De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 5 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
Nieuwsquiz 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Milanese modeweek:
mini en sexy

   
 

AMSTERDAM - Mini en seks. De boodschap tijdens de Milanese modeweek kon niet duidelijker zijn. Modellen van Dolce & Gabbana droegen het s-woord ook nog in goud om de nek. Deze look moet vrouwen (of hun enthousiaste echtgenoten) tot kopen aanzetten en de mode-industrie uit de misère helpen waarin ze na 11 september is beland. Maar ach, wat maakt het eigenlijk uit wat of hoe weinig we volgend jaar zomer aan ons lijf hebben, want volgens Paco Rabanne zijn we binnenkort toch allemaal dood.

MILAAN - Seks leek ooit het privé-domein van Versace. In een land waarin het straatbeeld gedomineerd wordt door beige, was Gianni Versace - die altijd zei geïnspireerd te zijn door de hoeren in zijn geboortestreek Calabrië - een buitenstaander. Door modejournalisten van buiten Italië werd er vaak minachtend over zijn ontwerpen gedaan. Die waren immers voor Rai Uno-blondjes en domme vrouwen die hun rijke, oudere echtgenoot wilden behagen.

Vijf jaar na zijn dood heeft het prestigieuze Victoria en Albert Museum in Londen een tentoonstelling aan de ontwerper gewijd (17 oktober-12 januari) en worden zijn creaties in een kunstdaglicht gesteld. Modejournalisten vechten zich naar binnen bij de show van Roberto Cavalli, de man die er met Versace's meest ordinaire ontwerpen en prints vandoor is gegaan, toen Gianni iets degelijker en modieuzer werd.

Wat is er gebeurd? En welke vrouw hebben de ontwerpers in godsnaam voor ogen met deze kleren, was de vraag die veel inkopers en journalisten in Milaan bezighield. Vijftienjarige meisjes kunnen geen designerkleding betalen en 35-jarige meisjes die wel het geld hebben, hebben er de benen niet meer voor. "De vrouw die deze kleren draagt, werkt duidelijk niet op kantoor, staat 's middags laat op om naar een nachtclub te gaan. Of ze werkt op de hoek van 12th Avenue en 43rd Street", werd Joan Kaner, fashion director van het belangrijke Amerikaanse warenhuis Neiman Marcus in The New York Times, geciteerd.

Ze moet vooral doelen op de shows van Roberto Cavalli en Dolce & Gabbana. Bij Cavalli popten de siliconenborsten zelfs met tepel en al boven strakke strapless mini-jurkjes uit. Bij Dolce & Gabbana moest het decor van scheepskettingen en de heavy zwarte stiletto's met studs nog een vleugje SM aan de niemendalletjes geven. De Versace-winkel in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat ging vorig jaar ter ziele, maar Cavalli is blijkbaar wat moderne vrouwen willen. Hoewel? "Zelf vind ik het niks, maar ik heb er wel eens iets gekocht want mijn vriendje vindt het zo lekker", bekende een Nederlandse styliste na afloop van de modeweek op vliegveld Linate.

Cavalli ordinair? Nee, vindt Tamara van Kampen, bedrijfsleidster bij Azzurro Due de tweede Azzurro-winkel in de P.C. Hooftstraat waar ze onder andere Prada, Miu Miu, Stella McCartney, Chloé, Cavalli, D&G en Jil Sander verkopen. "Het is maar net hoe je Cavalli interpreteert. Zit er een blonde dame met te veel make-up en siliconenborsten in, ja dan ga je al snel richting het ordinaire. En het is ook geen merk voor maat 42, dat zeg ik eerlijk. Maar wij krijgen hier bijvoorbeeld veel vrouwen die hoge posities in het bedrijfsleven bekleden en er in het weekeinde flitsend uit willen zien. En daar is Cavalli geweldig voor." Wat is dan wél ordinair? "Een complete set van Cavalli of Versace neigt daar snel naar. Zo had Cavalli vorig seizoen beprinte broeken, draag er een zelfde soort bloesje bij en enger kan het niet. Maar ach, er zijn mensen die er dolgelukkig mee zijn, er het liefst ook nog schoenen in dezelfde print bij willen hebben en dat vind ik eigenlijk ook wel weer grappig."

Mini-jurken, seks en knalkleuren als geel, hardgroen en oranje - kleuren die vorig seizoen werden ingezet door Miuccia Prada - domineerden de Milanese catwalks. Mooi ook in de collectie van Max Mara. Maar hé, als het om knalkleuren en korte rokken gaat, heeft er maar één het alleenrecht: Donatella Versace. Last but absoluut not least toonde ze haar collectie. De Versace-klanten die naar Cavalli zijn overgelopen, komen volgende zomer vast weer terug voor fluorroze mantelpakken en babydolls gedragen met stilettolaarzen in dezelfde kleur. Donatella Versace had zelfs Britney Spears zo gek gekregen in een loeistrakke Versace-jurk die geheel transparant was bij de billen op het plankier te verschijnen.

Gelukkig zijn er nog anderen in Milaan, die het seksgevoel iets poëtischer benaderen. Miuccia Prada bijvoorbeeld, die weliswaar veel mini bracht maar met een jaren zestig gevoel en handgemaakte plastic kettingen en borduursels aanbracht die een hoog macramégehalte hadden. De collectie nog eens van dichtbij bekeken in de showroom, rees de vraag hoe we die kleren moeten gaan wassen. "Geen idee", zei pr-man Valerio. "De stomerij?"

De Prada-collectie had een licht Twiggie-gevoel. Dus was de 53-jarige Engelse, die dertig jaar geleden met haar dunne verschijning de wereld schokte, door een op publiciteit belust merk weer van stal gehaald. Twiggie, zeg maar gerust Twig, verscheen op de catwalk bij de show van Gattinoni en verklaarde na afloop zich "dik en klein" te voelen bij de andere modellen.

En gelukkig was er Christian Lacroix, die een prettige eerste collectie voor het Italiaanse modehuis neerzette, waarin hij de beroemde Pucci-prints mengde met Afrikaanse en voortborduurde op het sportswear-verleden van het merk.

De Italiaanse mode-industrie bevindt zich in een zware crisis. Sommige merken zagen hun netto winst na 11 september - voornamelijk als gevolg van de vermindering van het aantal toeristen dat uit Amerika en Japan naar Europa komt om te winkelen met de helft dalen. Er is echter een lichtpuntje. Geheel in strijd met al het minigeweld in Milaan, maakte de 33-jarige Arabische sjeik Majed Al-Sabah, eigenaar van Villa Moda, het recent geopende shoppingwalhalla in Koeweit, de Italiaanse ontwerpers blij met een nieuwe markt: luxe kaftans voor het Midden-Oosten. Miuccia Prada was de eerste die 'ja' zei tegen dit project, maar inmiddels hebben Fendi, Missoni, Etro en Marni ook toegezegd zich de komende maanden op kaftans toe te leggen. Tijdens de Ramadan in november zullen de Prada-kaftans in de galerie van Villa Moda worden geëxposeerd. Volgens Al-Sabah dragen vrouwen in het Midden-Oosten - zelfs de meest doorgewinterde shoppers van moderne designerkleding - thuis vaak een kaftan, maar chique versies van het kledingstuk zijn in de lokale souks nauwelijks te vinden.

Grote afwezige in Milaan was Kate Moss, maar alsof het zo gepland was beviel het Engelse model tijdens de modeweek van een dochter, zodat ze toch nog het gesprek van de dag werd. Een ereplek (16 foto's van de 53) was er ook voor de kleine Engelse, die de favoriet is van vele fotografen, op de indrukwekkende tentoonstelling 'Portraits' van modefotograaf Mario Testino in het Palazzo dell'Arengario op Piazza Duomo, waar naast prachtige foto's van modellen ook levensgrote portretten hangen van een stralende prinses Diana, die op het moment dat de foto's genomen werden zeer gelukkig moet zijn geweest met het nieuwe leven dat haar wachtte. De tentoonstelling is nog tot 27 oktober in Milaan te bezichtigen, daarna komt ze naar Amsterdam.

Eer kwam ook Paco Rabanne toe, die bijna veertig jaar geleden furore maakte met zijn maliënkolders, overigens weer heel Prada voor deze winter. Corso Como 10, dé designerkledingwinkel van Milaan, richtte een overzichtstentoonstelling in van Rabanne. De van oorsprong Spaanse ontwerper die enkele jaren geleden in een interview met ondergetekende met een stalen gezicht beweerde dat hij al 78.000 jaar op de aarde rondloopt, in 1344 voor Christus de Egyptische farao Toetanchamon doodde, in de achttiende eeuw prostitué was, mensen martelde tijdens de inquisitie en dat God zich ooit voor hem openbaarde in de trein. Rabanne was lichamelijk aanwezig bij de opening, maar in zijn hoofd met geheel andere dingen bezig. "Spoedig zullen Italië en Spanje toch vernietigd worden." De ontwerper baseert zich op de profetieën van de Franse ziener Nostradamus, die voorspelde dat deze twee landen zullen worden overgenomen door 'de grote kameel' of de Arabieren. Volgens Rabanne staat een Derde Wereldoorlog op de stoep.

Tja, wat moet je met die informatie? Een bezoekje aan de Marni-winkel dan maar om weer vrolijk te worden. Als we toch dood gaan, dan wel in stijl.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 5 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.