De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 3 oktober 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
Nieuwsquiz 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Nodeloze limiet bij
wegwerk verdwijnt

   
 

door Jeroen Hendriks en Dominique Weesie AMSTERDAM - Rijkswaterstaat gaat automobilisten bij wegwerkzaamheden via grote elektronische informatieborden precies uitleggen waarom zij langzamer moeten rijden of in de file belanden. Daarnaast komt er een klachtenlijn waar automobilisten hun gal kunnen spuwen over wegwerkzaamheden. Ook gaat Rijkswaterstaat niet langer standaard de maximumsnelheid verlagen naar 70 km/u, maar alleen als de aard van de werkzaamheden dat vereist.

Wanneer er bijvoorbeeld asfalt ligt te drogen zouden automobilisten voortaan het werktraject met 90 km/u mogen passeren.

Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat met name onnodige snelheidslimieten de irritatie van de weggebruiker oproepen. Daarnaast ergeren automobilisten zich groen en geel aan de wegafzettingen die vaak leiden tot forse vertragingen, omdat één of meer rijstroken lang van tevoren worden afgesloten, terwijl er in de verste verte geen wegwerker of een machine te zien is. Ook de slechte informatievoorziening rondom het werk aan de weg is de bestuurders een doorn in het oog.

Voor Rijkswaterstaat reden maatregelen te nemen. Gisteravond is op de A20 bij Rotterdam - tussen het Terbregseplein en Nieuwerkerk aan den IJssel - de eerste proef gehouden met drie zogenoemde tekstwagens of Mobiele Informatie Panelen (MIP).

Op deze elektronische borden, die op een auto zijn gemonteerd, wordt in een paar korte steekwoorden en in 'gewone mensentaal' uitleg gegeven over de precieze werkzaamheden.

Op het eerste bord krijgt de weggebruiker informatie over de lengte waarover aan de weg wordt gewerkt. Het tweede bord staat bij de eerste machines en bevat teksten over de aard van de werkzaamheden zoals: 'strepen trekken, asfalt droogt, elektronica aanbrengen, repareren asfalt, repareren vangrail en herstellen waterafvoer' Het derde bord bevat de tekst: 'Eind werkzaamheden, dank voor uw begrip'. Bij verderop gelegen benzinestations wordt de automobilisten gevraagd of zij de informatieborden nuttig vinden.

,,Wij moeten leren veel meer te denken vanuit de weggebruiker. We redeneren nu vooral vanuit de planning en de techniek. Meer rekening houden met de automobilist betekent ook op de borden geen teksten gebruiken als 'asfalt moet uitharden', maar wel 'asfalt koelt af'," zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.

Als de proef slaagt, dat wil zeggen als automobilisten het nuttig vinden, dan zullen de MIP's vanaf komend voorjaar op grote schaal worden ingezet bij wegwerkzaamheden. Rijkswaterstaat heeft voor heel Nederland zo'n 600 tekstwagens ter beschikking.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 3 oktober 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.