De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 28 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
Nieuwsquiz 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Verhitte strijd op
alle fronten

Van onze speciale verslaggever

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x282, 24kb)
Christijan Albers weet op de eerste DTM-trainingsdag niet echt van zijn ' thuisvoordeel' op het circuit van Zandvoort te profiteren. Op de achtergrond draait titelkandidaat Laurent Aiello zijn trainingsrondje. (Foto: chris schotanus)
ZANDVOORT - Was het gisteren toeval of gewoonweg een weerspiegeling van de verhoudingen in de Deutsche Tourenwagen Masters? Het laatste dus. Op de vrije trainingsdag hielden de titelpretendenten Laurent Aiello (Abt-Audi) en Bernd Schneider (Mercedes-Benz) elkaar volstrekt in evenwicht tijdens hun eerste verkenning van het Circuit Park Zandvoort. Regerend kampioen Schneider was in 1.36,778 iets sneller dan koploper Aiello, maar het onderlinge verschil tussen de Duitser en de Fransman viel te verwaarlozen: 117/1000ste van een seconde.

Dat er ondanks die 'gewone testdag' al weer veel sneller werd gereden dan tijdens de DTM-première van vorig jaar (pole Christian Abt, 1.37,679) toonde eens te meer aan dat de prestigieuze toerwagenklasse bepaald niet stil heeft gezeten. Dat belooft nog wat voor de kwalificatie van vanmiddag en het spektakel op de racedag van morgen.

"In de kwalificatie zullen we zien hoe we er daadwerkelijk voor staan", relativeerde Schneider zijn snelste ronde in de CLK-DTM, die hij met een gemiddelde snelheid van 159,954 kilometer per uur aflegde.

Ook Aiello hechtte nog niet te veel waarde aan de tijden van gisteren, omdat hij beseft dat het er in de kwalificatie van vanmiddag op aankomt. "Op het juiste moment de perfecte ronde rijden. Daar streef je naar. Het zal lastig worden. De baankarakteristiek van Zandvoort verandert eigenlijk van ronde tot ronde. Daarom is het moeilijk de juiste afstelling voor je wagen te vinden", verklaarde de titelfavoriet, die nog maar zeven punten nodig heeft om morgenavond de champagnefles te laten knallen. Ter info: in de kwalificatierace zijn morgen slechts voor de eerste drie punten te verdienen (resp. 3, 2 en 1) en in de hoofdrace is dit jaar het Formule 1-puntenschema aangehouden van 10, 6, 4, 3, 2 en 1.

De twee Nederlandse DTM-coureurs Christijan Albers en Patrick Huisman houden echter hun eigen klassement bij. Omdat zij met nog vier andere Mercedes-coureurs op een 2001-wagen zijn aangewezen die aantoonbaar minder potentie heeft dan de 2002-wagen van Schneider, Alesi, Alzen en Fässler, is hun doel steeds de beste van de 'Vorjahr Wagen' te worden. In die denkbeeldige stand staat Albers aan kop, maar gisteren was Huisman de voorlopig snelste, vlak voor zijn elf jaar jongere landgenoot.

Huisman koesterde dan ook tijdens de zogenaamde 'roll out' op een half natte/half droge piste het moment dat zijn team het bord P1 uitstak. "Ik heb er maar meteen een foto van laten maken, want zo vaak zal dat niet meer voorkomen", lachte de Twentse coureur, die later in de natte ochtendtest al snel afhaakte vanwege kortsluiting door een breuk in de kabelboom. Nadat alle elektronica was gewisseld, reed hij in de droge middagsessie 0,3 seconde rapper dan zijn kwalificatietijd van vorig jaar. "Ik hoop nog enkele tienden van een seconde te vinden, maar veel zal ik er niet mee opschieten. Er zit gewoon niet veel meer in de 2001-auto", sprak Huisman.

Albers' doel is eveneens kampioen te worden van de 2001-generatie. Hoewel ook hij doordrongen is van de wetenschap dat het pas vandaag op de kwalificatie aankomt waarin een goed uitgangspunt voor de race kan worden bereikt, was hij toch enigszins teleurgesteld met zijn veertiende tijd als tweede 2001-Mercedes. Oorzaak, een kleine miscommunicatie met het team om op een verkeerd moment met nieuwe Dunlop-banden uit te gaan.

DTM vrije training: 1. Schneider (Dui) Mercedes 1.36,778 (159,954 km/u), 2. Aiello (Fra) Abt-Audi op 0,117, 3. Fässler (Zwi) Mercedes 0,244, 4. Alzen (Dui) Mercedes 0,245, 5. Abt (Dui) Abt-Audi 0,309, 6. Ekström (Zwe) Abt-Audi 0,343, 7. Alesi (Fra) Mercedes 0,448, 8. Tomczyk (Dui) Abt-Audi 0,608, 9. Menu (Zwi) Opel 0,628, 10. Reuter (Dui) Opel 0,863, 13. Huisman (Ned) Mercedes 1,354, 14. Albers (Ned) 1,502.

Kwalificatie Kumho Euro GT Series: 1. Van der Zwaan-Van der Zwaan (Ned) Chrysler Viper 1.40,921 (153,387 km/u), 2. Euser-Knook (Ned) Marcos LM600 op 0,975, 3. Hart (Ned) Chrysler Viper 1,263, 4. Abbelen (Dui) Porsche 993 GT2 2,188, 5. Roos (Zwe) Chrysler Viper 2,980.

Kwalificatie Duits Formule 3: 1. Matsuura (Jap) Opel-Spiess 1.33.510 (165,544 km/u), 2. Liimatainen (Fin) Opel-Spiess 0,274, 3. Briscoe (Aus) Opel-Spiess 0,669, 4. Doornbos (Ned) Mugen-Honda 0,737, 5. Paffett (GBr) Opel-Spiess 0,843, 15. R. Zwolsman (Ned) Mugen-Honda 1,284, allen met Dallara 3/02-chassis.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 28 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.