De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 28 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
Nieuwsquiz 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Peek Traffic heeft oplossing
fileprobleem op plank liggen

   
 

AMERSFOORT - De erkenning van het nieuwe kabinet voor de spitsstrook als hèt wapen op dit moment in de strijd tegen de files, is bij Peek Traffic met gejuich ontvangen. De verkeerstechneuten uit Amersfoort, die aan de wieg hebben gestaan van de spitsstrook, hebben echter nog veel meer technische oplossingen in petto die het verkeer beter kunnen laten doorstromen en het leven van de filezieke automobilist kunnen veraangenamen. De invoering van de ingenieuze systemen stuit echter nog vaak op moeizame samenwerking tussen alle betrokken partijen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 18kb)
Hans Meyer Swantée
,,Als de spitsstroken zijn aangelegd, dan zitten vervolgens de grootste knelpunten op de plaatsen waar je de snelweg verlaat en een stad inrijdt. Wij hebben systemen op de plank liggen om de doorstroming daar te verbeteren, waarmee een reistijdreductie van 20 tot 40% kan worden geboekt," zegt Hans Meyer Swantée. Hij is algemeen directeur van Peek Traffic voor de Benelux en Duitsland.

,,Maar," voegt hij er aan toe, ,,ook het beter benutten van wegcapaciteit heeft zijn grenzen. Dan moet je naar veel meer asfalt toe en dat wordt ook heel moeilijk in ons land. Daarom ontkomen we uiteindelijk niet aan een vorm van betaald rijden. Rekeningrijden of de kilometerheffing komt er. "

Met die stelling begeeft de Peek-directeur zich op glad ijs, daar kan de vorige verkeersminister Tineke Netelenbos over meepraten. Toch zal iedere automobilist zich afvragen waarom deze Willie Wortels niet veel eerder publiekelijk aan de bel hebben getrokken om hun filebestrijdingsplannen ingevoerd te krijgen. De matrixborden boven de snelwegen (u weet wel: maximaal 50 km/u) zijn 'wereldberoemd', maar vrijwel niemand kent leverancier Peek.

,,Wij zijn wereldwijd de absolute trendsetter in ict-oplossingen voor een betere verkeersdoorstroming, maar het ligt niet in onze bedrijfscultuur opgesloten om daarmee actief naar buiten te treden. Er werken hier vooral techneuten die continu op zoek zijn naar nieuwe vindingen. Maar waar wij steeds meer tegen aanlopen bij het realiseren van onze verkeersmanagementsystemen is de moeizame samenwerking tussen de diverse overheden. Bij mijn aantreden is mede daarom besloten wat meer op de voorgrond te treden. Bovendien hebben wij het idee dat dit kabinet het wel waardeert als het bedrijfsleven zelf met initiatieven komt," verklaart Meyer Swantée de 'coming out' van zijn bedrijf.

Peek Traffic is van oudsher een Philips-dochter. Maar de toenmalige Centuriontank van Philips, Jan Timmer, besloot in 1991 dat mobiliteit niet meer paste binnen het elektronicaconcern en verkocht de afdeling aan het wereldwijde Peek-concern dat inmiddels 20 vestigingen in 11 landen telt verspreid over Europa, Azië en de VS. De Nederlandse vestiging is uitgegroeid tot een bloeiend bedrijf met ruim 160 werknemers, gespecialiseerd in oplossingen voor snelwegen, stedelijk verkeer, openbaar vervoer en parkeren. De totale omzet van Peek bedraagt zo'n €30 miljoen per jaar.

Enthousiast vertelt Meyer Swantée over de uitvindingen van zijn bedrijf. ,,De eerste spitsstrook op de A28 bij Zeist brengt mensen zo'n 15 minuten sneller in Utrecht. Dat concept hebben we samen met Rijkswaterstaat ontwikkeld. Een ander probleem dat voor vertraging op de weg zorgt is het ritsen, het invoegen als het aantal rijstroken van drie naar twee gaat bijvoorbeeld. Televisiespotjes werken maar beperkt, daarom moet je de weggebruiker een handje helpen. Wij hebben het follow me-systeem bedacht waarbij een automobilist zijn snelheid moet aanpassen aan een lichtspoor dat voor hem op de weg loopt. Als hij zich aan die snelheid houdt, kunnen automobilisten links naast hem moeiteloos invoegen. Er loopt nu een proef met een dergelijk systeem op de A9, maar het ligt bij ons klaar op de plank. Rijkswaterstaat kan het zo in heel Nederland invoeren. Binnen een half jaar kunnen we het systeem aanbrengen op een invoegpunt op een rijksweg. Zonder dat het verkeer daarbij hinder ondervindt."

De trots van het bedrijf is het zogenoemde Utopia-Spotsysteem. "Daarbij worden alle kruispuntregelaars aan elkaar gekoppeld en zo mogelijk ook afgestemd met het verkeer op de rijkswegen. Een overkoepelend, zelflerend managementsysteem zorgt er vervolgens voor dat er een groene golf ontstaat voor het verkeer. Met €15 miljoen kom je een heel eind. Die investering levert in bepaalde gevallen wel zo'n 20 tot 40% reistijd besparing op. Moet je voorstellen wat voor impuls dat geeft aan de economie van bijvoorbeeld een stad als Rotterdam," legt de Peek-directeur uit.

"Wanneer het systeem in combinatie wordt gebruikt met het bij Peek in ontwikkeling zijnde OmniVue Management systeem, waarbij koppelingen met parkeer- en openbaarvervoerssystemen gelegd zijn, wordt het mogelijk reisadviezen te geven. Deze informatie is zowel beschikbaar voor automobilisten als voor reizigers van het openbaar vervoer. De informatie verschijnt op grote borden langs de weg, maar kan straks ook via de boordcomputer in de auto of de elektronische zakagenda worden afgelezen."

Dergelijke reistijdinformatieborden staan er toch al op enkele plaatsen in het land?

Meyer Swantée: ,,Dat klopt, maar het moet overal ingevoerd worden. Het systeem kan bovendien veel meer. Veel steden hebben tegenwoordig een systeem dat aangeeft waar de parkeergarages staan en hoeveel lege plekken er nog zijn. Maar daarbij wordt geen rekening gehouden met de verkeersdrukte in een stad, zodat je nog muurvast kunt komen te staan op weg naar een parkeerplaats. Via ons systeem kun je een alternatieve route naar een parkeerplek aangereikt krijgen en desnoods zelfs een plaats vooraf reserveren."

,,Alles is mogelijk," zegt technisch directeur Willem Hartman. ,,De moeilijkheid zit hem niet in het aanbieden van diensten, maar in het aan elkaar koppelen van de verschillende systemen die bijvoorbeeld gemeenten al hebben. Die hebben soms veel geld gestoken in een bepaald systeem en willen dat eerst afschrijven in een jaar of tien. Het zou voor ons veel eenvoudiger zijn als er nog helemaal 'niets' was."

,,Je hebt bovendien te maken met zoveel verschillende partijen," vult Meyer Swantée aan. ,,Gemeenten, Rijkswaterstaat, openbaar vervoerbedrijven, eigenaren van parkeergarages. Het is nog steeds erg moeilijk om al die partijen op één lijn te krijgen, maar als dat lukt dan hebben wij de oplossingen op de plank liggen." Den Bosch is dat gelukt: binnenkort wordt daar een ingenieus verkeerssysteem van Peek in gebruik genomen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 28 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.