AMSTERDAM - Werkzoekenden 'surfen' steeds vaker het internet af voor geschikte vacatures, en werkgevers blijken zich dat terdege bewust te zijn. De personeelsadvertenties op internet nemen namelijk drastisch toe, terwijl de advertenties in de dag- en weekbladen afnemen. Dit blijkt uit een onderzoek van de OAWS, brancheorganisatie van de wervings- en selectiebureaus.
Concrete cijfers over de personeelsadvertenties op internet heeft de OAWS niet. "Daar zijn de millimeters niet precies te meten", verklaarde secretaris Martin de Jong. Hij noemt de verschuiving echter onmiskenbaar. Signalen van internetproviders als Jobnews en Monsterboard geven aan dat de vermindering van advertenties in de bladen evenredig is aan de toename van de virtuele werving, aldus het OAWS. Uit cijfers van Cebuco/ASS, marketing service organisatie voor de Nederlandse dagbladen, blijkt dat de personeelsadvertenties in zes landelijke dagbladen in de eerste acht maanden van dit jaar ruim 25% minder is geworden in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.
Volgens Fred van Raaij, hoogleraar economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg is dit een extra klap voor de bladen, maar wel een logische ontwikkeling. "Het wordt de sollicitant een stuk makkelijker gemaakt", zegt hij. "De manier van zoeken wordt zo zeer vereenvoudigd. "In een krant of tijdschrift bestaat de kans dat de werkzoekende over een advertentie heen leest. Op internet gebeurt dit vrijwel niet, omdat er op trefwoorden gezocht kan worden."
Ook voor de werkgever zitten er volgens de hoogleraar een aantal aantrekkelijke kanten aan. "Ten eerste is het natuurlijk veel goedkoper en ten tweede kan de werkgever een advertentie op ieder gewenst moment aanpassen of verwijderen."
De OAWS stelt dat de gedrukte media door de terugloop zijn gaan stunten. "De bladen zijn enorm aan het vechten om de millimeters gevuld te krijgen en geven grote kortingen." Veel dagbladuitgevers kampen met financiële problemen nu bedrijven in deze economisch tegenvallende tijden minder advertenties plaatsen. Het Parool verloor de meeste advertenties. Daar liep het aantal personeelsadvertenties terug met 42% in vergelijking met een jaar eerder. De Volkskrant doet het daarentegen het best. Hier werden 'slechts' 21% minder advertenties geplaatst.
Niet alleen het aantal liep terug, ook worden de advertenties steeds kleiner. Tot en met augustus van dit jaar hebben de wervings- en selectiebureaus ruim 7 miljoen millimeter geplaatst. Dat is 70% van het aantal in dezelfde periode van 2001.
Volgens media-analist Johan van der Hooven verliezen de bladen een belangrijke bron van inkomsten. "Maar dat kunnen ze zelf zoveel mogelijk beperken", zegt hij. "Het is zaak voor de kranten om een aantrekkelijk pakket te maken voor adverteerders. Ze moeten een leuk aanbod doen. Zo kunnen ze papieren-adverteerders aanbieden om voor een leuk prijsje ook op de internettak van de krant te adverteren." Het gevaar volgens de analist is echter wel dat er op het internet meer concurrenten opereren. "Het zal hoe dan ook wat geld gaan kosten." Veel bladen zijn inmiddels al begonnen met een personeelsadvertentiesite.