De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 26 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
Nieuwsquiz 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Albers en Huisman hopen vuist te maken in DTM-race
Circuit Zandvoort koestert
'Formule 1 met een dakje'

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 19kb)
Christijan Albers (r) en Patrick Huisman laten niets aan het toeval over. Op de racesimulator leggen de Nederlandse DTM-coureurs vele kilometers af om op het echte circuit zo min mogelijk voor verrassingen te komen staan.
ZANDVOORT - Of het wetenschappelijk onderbouwd was of slechts een slag in de ruimte, bleef in het luchtledige; maar medewerkers van het Circuit Park Zandvoort beweerden stellig dat de zon boven de Noord-Hollandse badplaats vaker doorkomt dan elders in ons land. Aan de vooravond van het DTM-weekeinde zou circuitdirecteur Hans Ernst die hypothese graag willen ondersteunen, maar hij beseft tevens dat de wens vader van die weerkundige gedachte is. Tot nu toe zijn de meteorologische vooruitzichten voor komend weekeinde gunstig, waardoor Ernst c.s. zich op een nog grotere invasie van racefans voorbereidt dan de voorverkoop al doet vermoeden.

De enige twee Nederlandse coureurs die aan de prestigieuze Deutsche Tourenwagen Masters meedoen, hopen eveneens op veel publiek. Daar zit een tweeledige gedachte achter, want, zo verklaarde Christijan Albers die evenals Patrick Huisman voor Mercedes-Benz uitkomt: "Het is fantastisch een keer voor eigen publiek te rijden omdat we altijd in het buitenland racen. Maar Patrick en ik hopen ook op veel publiek omdat we dan een vuist naar de fabriek kunnen maken. Dan kunnen we aantonen dat de DTM ook in Nederland leeft en dat is altijd gunstig in de contractbesprekingen voor volgend jaar."

Vooral de 34-jarige Huisman houdt nog enkele slagen om de arm als hij over zijn programma in 2003 praat. Nadat hij vier jaar achtereen de Europese Porsche Supercup had gewonnen, maakte hij vorig jaar een uitstekend debuut in de DTM door als zesde en beste privé-coureur te eindigen. Dit seizoen verloopt echter minder naar wens. Evenals Albers kreeg hij een 2001-wagen ter beschikking, maar alras bleek dat die niet alleen minder competitief was dan de vier 2002-fabrieks-Mercedessen, maar dat ook de concurrenten Audi en Opel niet stil hebben gezeten. Albers wist zich in het begin van dit seizoen nog tweemaal in de punten te rijden, maar Huisman staat nog steeds droog. "En ik heb in het recente verleden te veel succes gekend, om in de laatste jaren van mijn carrière alleen maar mee te rijden. Ik wil competitief zijn of tenminste de kans hebben bij de eerste zes te kunnen rijden", sprak 'De Lange' uit Bornerbroek enigszins dreigend.

De 23-jarige Albers gaat er echter zonder meer van uit dat hij volgend jaar weer uitkomt voor de Mercedes-brigade van sportchef Norbert Haug, die dit weekeinde niet op Zandvoort is, maar bij de Formule 1-Grand Prix in Indianapolis. "Ik voel me thuis bij de Mercedes-familie en ga ervan uit dat ik volgend jaar in het laatste type DTM-Mercedes mag rijden. Daar ligt mijn prioriteit op dit moment, maar iedereen weet ook dat ik nog steeds Formule 1-ambitie koester", bekende de ex-Duits Formule 3-kampioen.

Evenals Huisman geeft de Larense coureur aan dat naarmate zijn seizoen vorderde het steeds moeilijker werd te scoren. "Met de 2001-wagen, die minder neerwaartse druk en minder vermogen dan de 2002-Mercedes heeft, zitten we aan het eind van de technische ontwikkeling. Het wordt dus steeds moeilijker, maar we blijven ervoor gaan en we zetten door. Een voordeel is dat ik in de race heel constante rondetijden rij en als we een goede pitstop maken, kan dat op Zandvoort nog wel eens verrassend uitpakken."

Of de nationale coryfeeën daartoe in de negende en voorlaatste DTM-race in staat worden gesteld, hangt ook van hogerhand af. Mercedes is er alles aan gelegen om de beslissing naar volgende week in Hockenheim uit te stellen. Abt-Audi-coureur en koploper Laurent Aeillo denkt daar anders over en wil op Zandvoort feestvieren. Runner-up en regerend kampioen Bernd Schneider hoopt evenwel met de steun van de M-B-brigade de laatste strohalm aan te grijpen.

Hans Ernst hoorde de beschouwingen handenwrijvend aan. "We zijn er trots op dat we zo'n belangrijk en prestigieus evenement op Zandvoort hebben. Voor ons is dit het hoogst haalbare, want ik zou niet weten wat er nog tussen Formule 1 en DTM zit. Dit is toch een soort Formule 1 met een dakje er op."

Programma DTM Zandvoort, morgen: 09.00-09.15 Roll-out DTM, 10.45-12.15 test DTM, 15.00-16.30 test DTM, 17.30-18.00 kwalificatie Kumho Euro GT Series, 18.15-19.00 kwalificatie Duits Formule 3-kampioenschap.

Zaterdag: 09.00-10.00 vrije training DTM, 13.05-13.50 kwalificatie DTM, 15.15 race Formule BMW ADAC, 15.16 race Duits Formule 3, 17.05 race Kumho Euro GT Series.

Zondag: 09.00-09.30 Warm up DTM, 09.45 race ADAC VW Ludo Cup, 10.30 race Formule BMW ADAC, 11.20 race Kumho Euro GT Series, 12.15 race Duits Formule 3, 15.20 kwalificatierace DTM, 15.55 Hoofdrace DTM.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 26 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.