De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 23 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
BUITENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Fietsers aan de
macht in Brussel

   
 

AMSTERDAM - De inwoners van 1400 Europese binnensteden en stadjes in 32 landen werden gistermorgen niet zoals gewoonlijk wakker van het op gang komende verkeerslawaai. Het initiatief van de Europese Commissie voor één autoloze dag per jaar, genomen in het jaar 2000, werd tot ver buiten de Unie nagevolgd. Brussel zelf, de zetel van de Commissie, wilde het goede voorbeeld geven en sloot de hele stad binnen de ring af.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 26kb)
De Belgische prinses Mathilde en haar echtgenoot, kroonprins Filip, bestegen gisteren op de autoloze zondag in Brussel de fiets. (Foto: REUTERS)
Met dit nog nooit vertoonde initiatief was Brussel gisteren de eerste Europese stad die echt helemaal autoluw was, andere steden kozen alleen voor het centrum of delen daarvan, waardoor het effect veelal tegenviel. Het openbaar vervoer was vaak gratis of heel goedkoop.

Kroonprins Filip, zijn vrouw prinses Mathilde en eurocommissaris Margot Wallström (Milieu) gaven de aftrap met een vijf kilometer lang fietstocht door het centrum. Gaandeweg de middag werd de stad meer een meer overgenomen door fietsers en wandelaars al bleef het uitkijken, want er reden taxi's en 12.000 mensen hadden een ontheffing bemachtigd. Er gebeurden dan ook ongelukken omdat chauffeurs dachten dat er toch niets aan zou komen. De horeca was woedend en een deel van de restaurateurs hield de zaak maar dicht, de klandizie was te gering.

Parijs sloot acht districten af, in Athene ontstond een totale verkeerschaos en in Sarajevo regende het zo hard dat de inwoners niets hadden aan de lege straten.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 23 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.