BRUSSEL - De Vlaamse uitgever De Persgroep overweegt serieus dagblad Het Parool over te nemen. "Het Parool is binnen een van onze kernactiviteiten en in hetzelfde taalgebied actief. Bovendien laat onze financiële situatie het toe. Dus het zou dom zijn als we al meteen nee zouden zeggen tegen zo'n opportuniteit", laat bestuurslid Christian van Thillo weten.
Van Thillo kan nog niet zeggen of van het structureel verlieslijdende Het Parool, dat door moederconcern PCM in de etalage is gezet, binnen afzienbare tijd weer een winstgevende krant is te maken. Maar volgens hem heeft een stadskrant als Het Parool zeker mogelijkheden, mits er wat aan de kostenstructuur kan worden gedaan en de krant goed wordt neergezet in de markt. "Maar het belangrijkste zijn de mensen, wat ze met de krant gedaan hebben en wat ze er mee willen doen", aldus de krantenbaas.
De Persgroep geeft naast de Vlaamse kwaliteitskrant De Morgen ook het populaire dagblad Het Laatste Nieuws uit, dat met een dagelijkse oplage van 287.000 exemplaren de grootste krant van België is. Ook het grootste Belgische roddelblad Dag Allemaal (350.000 stuks) behoort tot de stal van de Vlaamse uitgever.
In de financiële wereld is verrast gereageerd op de belangstelling van De Persgroep voor Het Parool. "Als buitenlandse uitgever levert het kopen van een kleine krant in Amsterdam weinig synergie op", stelt analist Johan van der Hooven (Insinger de Beaufort). "Je kunt gezamenlijk papier inkopen. Wellicht is er ook op redactioneel gebied samenwerking mogelijk. Maar het is de vraag of Nederlanders wel Vlaamse artikelen willen lezen. Taalkundig zijn er toch verschillen."
Naast De Persgroep heeft ook de Amsterdamse vastgoedondernemer Erik de Vlieger belangstelling voor Het Parool. De Vlieger heeft inmiddels drie gesprekken gevoerd met de directie van de krant. De interesse van de Vlamingen neemt hij echter niet serieus. "Een Belgische krant die Het Parool overneemt. Daar moet je toch niet aan denken, belachelijk gewoon", aldus de Amsterdammer.
De Vlieger denkt het al twintig jaar verlieslijdende Parool binnen één jaar weer winstgevend te kunnen krijgen. Analist Reinier Westeneng (SNS Securities) ziet dat echter niet zitten. "Op basis van een oplage van zo'n 70.000 kranten is het heel moeilijk om een sluitend businessmodel voor Het Parool te maken. De krant zal lezers moeten winnen om winst te kunnen maken. Maar gezien de samenstelling van de lezersmarkt in Amsterdam wordt dat heel lastig. Mocht PCM bereid zijn om mee te werken aan de verzelfstandiging van Het Parool, dan zal het bovendien felle concurrentie gaan ondervinden van De Volkskrant en De Telegraaf", verwacht de SNS-analist.
De Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) is eveneens in de markt voor Het Parool. NDC-directeur Jan de Roos heeft inmiddels een oriënterend gesprek gevoerd met de leiding van de Amsterdamse krant. Hij rekent nog op een tweede gesprek, maar acht de kans van slagen klein.