AMSTERDAM - Nissan Motor trekt ongeveer $1 miljard uit om een belang van 50% te kopen in de op één na grootste autofabrikant van China. De Japanse automaker, gelieerd aan Renault, verwerft hiermee een unieke positie op de snel groeiende Chinese markt.
Nissan tekende gisteren een overeenstemming met Donfeng Motor, waarin staat dat de bestaande activiteiten van de Chinese producent worden ondergebracht in een 50-50 joint venture die zich zal toeleggen op de productie van Nissan auto's en Donfeng trucks en bussen. Nissan betaalt in eerste instantie een bedrag van $1,03 miljard en gaat de komende vier jaar nog eens $250 miljoen investeren in de joint venture, die de naam van de Chinese partner zal dragen.
Andere buitenlandse autofabrikanten hebben ook in China geïnvesteerd, maar tot nu toe heeft geen van hen een belang genomen in een bestaande producent met fabrieken, een netwerk van dealers en tienduizenden werknemers. Nissan mag de ceo van de joint venture aanwijzen, terwijl Donfeng de voorzitter kiest.
"Het is een volledige alliantie", zegt Nissan-topman Carlos Ghosn. Zijn bedrijf gaat niet alleen technische expertise leveren aan Dongfeng, maar managers van Nissan gaan de Chinezen helpen om een herstructurering door te voeren zoals Ghosn (afkomstig van Renault) dat eerder met succes bij Nissan deed.
"Wij geloven dat de alliantie met Nissan van levensbelang is voor Dongfeng's toekomst als een serieuze concurrent met een compleet aanbod", aldus Miao Wei, ceo van Dongfeng.
De productiedoelstellingen zijn ambitieus. In 2006 moeten er 550.000 voertuigen van de band rollen, in 2010 moeten dat er 900.000 zijn. Vorig jaar was Donfeng goed voor een productie van 260.000 voertuigen, voornamelijk trucks en bussen, terwijl Nissan er 34.000 auto's verkocht.
De Chinese markt groeit snel.
In de eerste de eerste zeven maanden van het jaar werden 1,79 voertuigen verkocht, 32% meer dan dezelfde periode vorig jaar.
Andere buitenlandse producenten met fabrieken in China zijn Volkswagen, GM, Toyota en Honda. Toyota kondigde een maand geleden aan $2,5 miljard te zullen investeren in een Chinese joint venture.