De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 20 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Nissan koopt 50%-belang
Chinese automaker

   
 

AMSTERDAM - Nissan Motor trekt ongeveer $1 miljard uit om een belang van 50% te kopen in de op één na grootste autofabrikant van China. De Japanse automaker, gelieerd aan Renault, verwerft hiermee een unieke positie op de snel groeiende Chinese markt.

Nissan tekende gisteren een overeenstemming met Donfeng Motor, waarin staat dat de bestaande activiteiten van de Chinese producent worden ondergebracht in een 50-50 joint venture die zich zal toeleggen op de productie van Nissan auto's en Donfeng trucks en bussen. Nissan betaalt in eerste instantie een bedrag van $1,03 miljard en gaat de komende vier jaar nog eens $250 miljoen investeren in de joint venture, die de naam van de Chinese partner zal dragen.

Andere buitenlandse autofabrikanten hebben ook in China geïnvesteerd, maar tot nu toe heeft geen van hen een belang genomen in een bestaande producent met fabrieken, een netwerk van dealers en tienduizenden werknemers. Nissan mag de ceo van de joint venture aanwijzen, terwijl Donfeng de voorzitter kiest.

"Het is een volledige alliantie", zegt Nissan-topman Carlos Ghosn. Zijn bedrijf gaat niet alleen technische expertise leveren aan Dongfeng, maar managers van Nissan gaan de Chinezen helpen om een herstructurering door te voeren zoals Ghosn (afkomstig van Renault) dat eerder met succes bij Nissan deed.

"Wij geloven dat de alliantie met Nissan van levensbelang is voor Dongfeng's toekomst als een serieuze concurrent met een compleet aanbod", aldus Miao Wei, ceo van Dongfeng.

De productiedoelstellingen zijn ambitieus. In 2006 moeten er 550.000 voertuigen van de band rollen, in 2010 moeten dat er 900.000 zijn. Vorig jaar was Donfeng goed voor een productie van 260.000 voertuigen, voornamelijk trucks en bussen, terwijl Nissan er 34.000 auto's verkocht.

De Chinese markt groeit snel.

In de eerste de eerste zeven maanden van het jaar werden 1,79 voertuigen verkocht, 32% meer dan dezelfde periode vorig jaar.

Andere buitenlandse producenten met fabrieken in China zijn Volkswagen, GM, Toyota en Honda. Toyota kondigde een maand geleden aan $2,5 miljard te zullen investeren in een Chinese joint venture.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 20 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.