BRUSSEL - De Belgische justitie is binnengevallen bij het hoofdkwartier van Airbus Industries in Toulouse. Het gerecht wil bewijzen verzamelen dat er in 1997 is geknoeid bij de bestelling van 34 Airbussen door de toenmalige Belgische nationale luchtvaartmaatschappij Sabena. Swissair had toen een fors belang in Sabena en moest de wankele Belgische maatschappij letterlijk in de lucht houden. De Belgische autoriteiten vermoeden nu echter Zwitsers eigenbelang bij die aankoop.
|
Voormalig topman Paul Reutlinger zou Sabena hebben gebruikt om voor Swissair prijskorting van Airbus te krijgen. (Foto: REUTERS)
|
Uiteindelijk ging Sabena toch failliet toen de Zwitsers twee jaar geleden de stekker eruit trokken. De Belgische justitie onderzoekt sinds november de gang van zaken rond dat mogelijk frauduleuze faillissement en is nu op sporen gestuit dat Swissair Sabena alleen maar heeft gebruikt voor een extra grote order bij Airbus zodat de Zwitsers zelf hun toestellen goedkoper kregen. Sabena had nooit zoveel toestellen nodig en de aanschaf bleek uiteindelijk de molensteen die de Belgen fataal werd.
Sabena zou steeds moeten opdraaien voor de lasten van dure contracten, terwijl Swissair er met de douceurtjes vandoor ging. Volgens het gerecht zou aan de bestelling van de 34 airbussen een luchtje hebben gezeten. Sabena wilde maar 17 toestellen, maar in 1997 zette de toenmalige Zwitserse topman van Sabena, Paul Reutlinger, binnen 24 uur een optie op 34 toestellen om in een definitieve order. Het vermoeden is dat Swissair zo voor de eigen aankopen een forse prijskorting bedong. Justitie onderzoekt ook of daarbij aan Swissair-kopstukken smeergeld is betaald. Een ex-werknemer van Airbus heeft een dergelijke klacht gedeponeerd bij het Belgische gerecht.
Airbus zelf wil niet meer kwijt dan het bevestigen van de inval. Volgens de Belgische onderzoeksrechter Van Espen hebben de speurders zeker twee dagen nodig om al het materiaal door te vlooien op zoek naar bewijzen van valsheid in geschrifte en omkoping. De huiszoekingen bij Airbus duren dan ook tot morgen.
De procedure van wederzijdse rechtshulp tussen België en Frankrijk vereist wel dat er ook een Franse onderzoeksrechter ter plaatse is die officieel de leiding heeft.
De speurders hebben de briefwisseling in beslag genomen die gevoerd werd tussen Airbus en Sabena en tussen Airbus en Swissair ten tijde van de onderhandelingen over de 34 vliegtuigen. Ook de kantoren van enkele directieleden werden overhoop gehaald. Verder zijn alle papieren opgevraagd over een tiental opties die Swissair in 1997 nam op Airbus-toestellen, bestellingen die dus uiteindelijk via Sabena zijn gelopen. Toen Sabena namelijk de Airbus-contracten in handen kreeg was er plots geen sprake meer van opties maar van bestellingen. De Belgische justitie wil nu weten hoe die wijziging in de Airbus-contracten tot stand is gekomen en wie de veranderingen uiteindelijk heeft doorgedrukt: Swissair of Airbus.