ALMELO - Kunstgras wordt dé toekomst binnen de miljoenenwereld van het American football, voorspelt textielbedrijf Koninklijke Ten Cate. Het bedrijf tekende gisteren een contract met één van de grootste American footballclubs, de Dallas Cowboys, voor het leggen van kunstgras. "Dit is een doorbraak in de sportwereld", zegt hoofd investor relations Frank Spaan.
|
Het nieuwe kunstgrasvezel heeft een lage wrijvingsweerstand en is daarom ideaal voor American football. (Foto: AP)
|
Het leek er een aantal jaar geleden op dat kunstgras het niet zou halen binnen het American football. Veel clubs hadden slechte ervaringen met de vorige generatie kunstgras, waarin nylon is verwerkt. "Bij een sliding liepen de spelers brandwonden op", legt Spaan uit. "Omdat er in het American football veel lichaamscontact is met het veld, zijn we op zoek gegaan naar een zachtere ondergrond. Het nieuwe kunstgrasvezel heeft een lage wrijvingsweerstand en is ideaal voor de sport."
Ten Cate nam in 2001 het Amerikaanse bedrijf Polyloom over. Dit bedrijf richt zich vooral op de kunstgrastoepassingen in de topsport in Amerika. Hierdoor werd de toenadering met het American football een stuk gemakkelijker. De Dallas Cowboys toonden zich geïnteresseerd in het materiaal en wilden het op hun trainingsvelden uitproberen. Met succes. Spaan: "Sport is sentiment. De spelers waren zo enthousiast dat we nu ook het speelveld gaan aanleggen."
En dat moet snel gebeuren. De komende drie wedstrijden spelen de Cowboys een uitduel, maar de wedstrijd daarna moet het nieuwe veld er liggen. Volgens Spaan is dit best te doen: "Het enige dat Ten Cate hoeft te doen is het aanleveren van het kunstgras. De aanleg gebeurt door lokale installateurs."
Volgens Ten Cate heeft kunstgras belangrijke voordelen. Zo is de conditie van het veld niet meer afhankelijk van het weer en de mat heeft geen tot weinig 'onregelmatigheden'. Bovendien zijn de onderhoudskosten een stuk lager. Inmiddels is het gras dus ook zacht genoeg.
Ten Cate verwacht daarom dat andere American footballclubs na enige tijd ook over de brug zullen komen. "Op het moment dat er hier officiële competitiewedstrijden gespeeld gaan worden, maken de teams die op bezoek komen bij de Cowboys kennis met de nieuwe ondergrond. We hopen dan dat ook deze teams enthousiast raken", zegt Spaan.
Daarnaast hoopt hij dat de nieuwe kunstgrasvezel overslaat naar andere sporten. "Maar dat zal een stuk moeilijker worden. Bij voetbal bijvoorbeeld, is er al een jarenlange natuurgras-traditie. Het is dus heel moeilijk om daar een voetje tussen de deur te krijgen." Ten Cate, dat vorige maand nog bekendmaakte zelfs vliegvelden van het groene tapijt te willen voorzien, denkt dat de nieuwe doorbraak geen gevolgen heeft voor de prognoses over dit jaar. "De gemiddelde prijs van de aanleg van een voetbalveld ligt rond de €500.000, een American footballveld is iets groter. Maar omdat wij alleen het kunstgras leveren, is slechts zo'n 7 à 10% van dat bedrag voor ons. De rest gaat onder andere naar de installateurs. Willen we iets van deze activiteiten in de omzet- en winstcijfers terugzien, dan moeten we echt meerdere opdrachten binnenhalen."