De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 19 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Obstakel voor nieuwe europese alliantie weggewerkt
KLM-pact met Air France
verzoent nu ook Alitalia

   
 

ATLANTA (VS) - Een pact tussen KLM en Air France, waarover tot in detail gesprekken worden gevoerd, wordt niet door Alitalia geblokkeerd. Eén van de belangrijkste obstakels voor een nieuwe Europese KLM-alliantie, samen met Air France en ook weer Alitalia, lijkt daarmee van de baan. KLM en Air France hebben gesprekken over samenwerking al eerder toegegeven. Een bijna-fusie tussen KLM en Alitalia liep op de klippen na cultuurverschillen met een nog steeds onopgelost conflict.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 16kb)
KLM kan door de alliantie met Air France tot de wereldspelers gaan behoren.
Alitalia vormt nu al enige tijd samen met Air France een pact. Het maakt deel uit van Skyteam, de op één na grootste mondiale vliegalliantie, waartoe ook Delta (VS), Korean Air, Aeromexico en de Tsjechische maatschappij CSA behoren.

"Alitalia staat heel positief en serieus tegenover de mogelijke toetreding van de KLM tot onze alliantie", zei president Pierre-Henri Gourgeon van Air France gisteren op een bijeenkomst van de Skyteam partners in Atlanta (VS).

De KLM heeft nog steeds een vordering op Alitalia van 100 miljoen euro. De vooruit betaalde bijdrage aan de ontwikkeling van de luchthaven Malpensa (Milaan), het beoogde knooppunt van het stuk gelopen verbond, had als voorbehoud dat de alliantie een feit zou worden. De Alitalia-top weigert die nu al enkele jaren terug te betalen.

KLM-president Leo van Wijk heeft herhaaldelijk gezegd dat er geen twijfel bestaat dat het bedrag wordt terug ontvangen. "De juridische procedures, die daarvoor zijn aangespannen, kunnen lang duren", zei hij. Nu kan dat probleem, wellicht eerder dan gedacht, ook worden opgelost.

Een alliantie tussen KLM en Air France is vooral de afgelopen weken zeer waarschijnlijk geworden. Het besluit van de drie grote Amerikaanse maatschappijen, Delta en de Amerikaanse KLM-partners Northwest en Continental Airlines om te gaan samenwerken, zorgde voor een turbo-effect.

De topman van Air France, Pierre-Henri Gourgeon, die samen met zijn bestuursvoorzitter Jean-Cyril Spinetta de maatschappij naar groei en al twee jaar achtereen ook fraaie positieve resultaten bracht, verwacht dat een alliantie met de KLM tijd nodig zal hebben en een aanpak van geleidelijkheid.

"We spreken heel serieus over alle mogelijkheden om tot die samenwerking te komen. Het zou ons gezamenlijk marktaandeel en ook dat van de maatschappijen afzonderlijk, behoorlijk kunnen vergroten. Ook Air France en Alitalia zijn sterker geworden, niet alleen samen, maar ook ieder in hun eigen markt", zei hij.

De Air France-baas toonde cijfers waaruit blijkt hoezeer een alliantie met daarbij de KLM zou scoren. Het marktaandeel van KLM in Europa is nu 10,1%. Samen met Air France (17,5%) en Alitalia (5,1%) en ook Skyteam partner CSA (0,7%) zou dat aandeel 33,4% worden. Veel groter dan van Lufthansa & partners (24,8%) of de geallieerden met British Airways (30,1%).

De nieuwe consolidatie, versneld door de economische crisis en de dreun van de aanslagen in de VS, zou de vier grote mondiale vliegallianties tot nog maar drie terugbrengen. Nu zijn de marktaandelen: STAR Alliance met Lufthansa en United Airlines 21%, Oneworld, het nog steeds niet officieel beklonken verbond van o.a. BA en Iberia 17%, Skyteam van Air France en Delta 12% en het beperkte transatlantische verbond van KLM met Northwest en Continental 9%. KLM gaat in het meest waarschijnlijke scenario niet alleen in Europa, maar ook wereldwijd tot het grootste pact behoren. Voor KLM-president Leo van Wijk zou dat wel eens de meesterzet kunnen zijn om de KLM tot de wereldspelers te laten behoren.

De president van Air France zei dat vermoedelijk in december besluiten vallen. De maatschappijen in de VS die zich bij Skyteam willen aansluiten, hopen dan toestemming van de autoriteiten te hebben.

Een besluit over samenwerking van Air France en KLM kan best wat meer tijd nodig hebben. "Het gaat niet alleen om het koppelen van netwerken. Niet alleen de positieve kanten van een samenwerking staan centraal. We praten ook over cultuurverschillen, luchtvaartpolitieke belemmeringen en de bestaande beperkingen, die worden opgelegd door de Europese Commissie. Toch zijn dat soort barrières geen reden om onze gesprekken niet voort te zetten", zei de Air France-topman.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 19 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.