De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 19 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  In diverse Amsterdamse wijken weer terug naar oude systeem:
Wielklem weg door agressie

HAARLEM OOK WEER ZONDER KLEM

   
 

door Gijsbert Termaat en Tjerk de Vries AMSTERDAM - Geweld van agressieve automobilisten en de vindingrijkheid van criminelen en vandalen, betekenen het einde van het huidige parkeerkaartje en in veel gevallen de wielklem in Amsterdam en omstreken.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 22kb)
Geweld van agressieve automobilisten betekend het einde van de wielklem in Amsterdam en omstreken. (Foto: KIPPA)
Steeds meer stadsdelen in de hoofdstad schaffen de zo gehate gele wielklem af, omdat de parkeerwachters te vaak te maken krijgen met verbaal of soms zelfs fysiek geweld. Jaarlijks krijgen ongeveer 210 parkeerwachters in de hoofdstad te kampen met geweld. In meer dan de helft van het aantal stadsdelen die betaald parkeren kennen, is de klem nu afgeschaft en kiest men weer voor de oude vertrouwde parkeerbon.

Slechts in drie stadsdelen (Centrum, Oost/Watergraafsmeer en Oud-West) lopen parkeerders nog wel het risico op een klem. Ook de gemeente Haarlem heeft inmiddels de wielklem afgeschaft, omdat er te veel negatieve elementen aan kleefden.

"Stadsdelen bepalen zelf of men de wielklem wil gebruiken, maar steeds vaker kiest men voor een klantvriendelijker wijze van handhaving omdat ook op die wijze het geld van de boete geïncasseerd kan worden", zegt woordvoerder Arthur Zielhorst van de dienst Stadstoezicht in de hoofdstad.

"Een ander voordeel is dat parkeercontroleurs meer contact met klanten hebben omdat ze op straat lopen en mensen aanspreken. Ze hebben de auto nu niet meer nodig voor het vervoeren van de zware wielklemmen. Mensen balen altijd als ze worden beboet, maar zijn minder snel gepikeerd als dat niet via de klem gebeurt. Bovendien is de bekeuring minder hoog en scheelt het een hoop geregel", aldus de zegsman.

Daarnaast verdwijnt in Amsterdam het oude parkeerkaartje, dat achter de ruiten van auto's gelegd dient te worden, nog dit jaar uit het hoofdstedelijke straatbeeld.

De tickets worden te simpel nagemaakt door handige parkeerders, die er zelfs in handelen.

Amsterdam is daarom druk op zoek naar ultiem beveiligde parkeerkaartjes. Het probleem met de tickets is dat ze achter een ruit liggen, waardoor controleurs ze niet in handen krijgen en dus niet kunnen voelen of het wel het juiste papier is. Verder kent het huidige kaartje weinig echtheidskenmerken.

Jaarlijks worden er zo'n 20 miljoen parkeerkaartjes verkocht in de hoofdstad. Het drukken daarvan kost de gemeente 48.000 euro. "Nu wordt dat waarschijnlijk dus duurder, omdat er allerlei beveiligingen in komen," zegt Zielhorst.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 19 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.