De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 19 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Spitsstrook helpt
echt tegen files

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (200x300, 18kb)

door Joost Ruempol en Rob Sebes DEN HAAG - Spitsstroken helpen echt in de strijd tegen de ellenlange files die ons land doen dichtslibben. Op de plekken waar de afgelopen jaren stroken zijn gerealiseerd, is volgens de nieuwste gegevens van het ministerie van Verkeer en Waterstaat het fileprobleem aanzienlijk minder geworden.

Minister De Boer (Verkeer) ziet een spitsstrook als een bypass die het dichtgeslibde wegennet ontlast.

De LPF-bewindsman gaat veel knelpunten die in de file top-50 van 2001 staan met spitsstroken te lijf. "Het aanleggen van spitsstroken zorgt daadwerkelijk voor een betere doorstroming." De minister ziet dit als zijn inzet voor de komende vier jaar. "De grote ergernis is stilstaan en die neem je weg als er beweging is", aldus De Boer.

Uit de file top-50 van het afgelopen jaar blijkt dat er in totaal 34.000 files waren.

Dit is een forse stijging ten opzichte van het vorig jaar.

In 2000 stond de automobilist in ruim 30.000 files vast op de Nederlandse wegen.

Maar dat spitsstroken goed werken, blijkt nu de A50, tussen Ewijk en Valburg, en de A27, tussen Houten en Lunetten, helemaal van de filelijst zijn gevallen.

Afgelopen jaar stond het traject Everdingen-Houten op de A2 op de eerste plaats in de top-50. Ook hier zal de vluchtstrook omgebouwd worden tot een strook, waar tijdens de spits over gereden mag worden.

Liefst twaalf keer staat de A2 genoteerd. Meer dan de helft van deze trajecten tussen Amsterdam en Maastricht op de A2 krijgt een spitsstrook.

Andere knelpunten uit de bovenste regionen van de file top-50 worden eveneens aangepakt. Een spoedwet Wegverbreding moet dit alles mogelijk maken. De minister benadrukt dat er slechts in de breedte asfalt gelegd wordt, niet in de lengte. "We willen niet het etiket opgespeld krijgen dat we een asfaltkabinet zijn."

Om automobilisten bruikbare informatie te geven, wil De Boer de informatieborden boven de snelwegen praktischer inzetten. "Te vaak is te lezen dat de route-info buiten gebruik is. Dat is pijnlijk en dit moet ook ophouden. Het is een slecht signaal en niet wat de autobestuurder wil zien", vindt De Boer, die met Rijkswaterstaat gesproken heeft om dit snel te verbeteren. "Beter is zoals op het bord boven de A13 bij Delft te lezen valt; dat de reistijd naar Rotterdam nog 14 minuten is."

Maar de A13 is dichtgeslibd volgens de minister. "Daarom wil ik graag dat de schop in de grond gaat zodat met de hulp van het bedrijfsleven de A4 Midden-Delfland snel wordt aangelegd."

Ook het sneller wegslepen van auto's na botsingen met alleen blikschade is al sterk verbeterd. "En dat lost veel fileleed op", aldus de LPF'er.

Het plan van de minister om snelheidsovertreders die tot 10 kilometer te hard rijden niet te beboeten en waarvoor hij door premier Balkenende werd gekapitteld, is volgens De Boer verkeerd geïnterpreteerd. "Het ging mij niet om het gedogen. Er is de vorige twee kabinetsperiodes te veel gedoogd." De Boer wilde juist het draagvlak voor de handhaving en de verkeersveiligheid aan de orde stellen. "Minder irritatie bij kleine overtredingen en vooral de echte brokkenpiloten die veel te hard rijden aanpakken. Samen met justitie wil ik kijken wat we eraan kunnen doen."

De LPF-minister ziet daarom wel wat in een puntensysteem voor snelheidsovertreders. "Als je te veel punten verzamelt omdat je te hard rijdt, moet dat leiden tot inname van het rijbewijs."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 19 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.