De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 19 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Beloofde tunnel voor Maastricht blijft uit
Burgemeester boos op
premier Balkenende

   
 

door Jeroen Hendriks en Ronald Veerman MAASTRICHT - Maastricht en haar burgemeester Gerd Leers zijn boos op premier Balkenende. Als CDA-leider heeft hij kort voor de verkiezingen beloofd dat er nu eindelijk een tunnel komt om de zeer drukke rijksweg A2 onder de stad door te leiden. Maar in het investeringsprogramma voor infrastructuur krijgt de tunnel de komende jaren echter geen enkele prioriteit, tot grote ergernis van Leers.

"Er zijn door Balkenende en de andere lijsttrekkers, inclusief Pim Fortuyn, keiharde beloften gedaan aan Maastricht. Balkenende heeft de A2, die dwars door de stad loopt, 'een hoofdpijndossier voor Limburg' genoemd en het 'dossier van de gebroken beloften'. Daar houden wij hem aan. Het nakomen van beloften is ook een kwestie van waarden en normen", briest de CDA-burgemeester in een opmerkelijk harde uitval naar zijn partijgenoot Balkenende.

Leers kreeg gisteren steun uit de Tweede Kamer waar CDA en PvdA forse kritiek uitten op het kabinet omdat de beloofde oplossing nu weer op de lange baan geschoven dreigt te worden.

CDA-fractieleider Verhagen eist van verkeersminister De Boer binnen enkele weken een concreet plan om het probleem in Maastricht aan te pakken. "Dit voorstel over de ontbrekende schakels van de A2 moet nog voor de behandeling van de begroting van De Boer op tafel liggen", aldus Verhagen, die eenzelfde aanpak eiste ten opzichte van de aanleg van de A4 door Midden Delfland.

Ook PvdA-fractieleder Van Nieuwenhoven wil meer actie van het kabinet om de problemen in Maastricht aan te pakken en wil snel een speciaal fonds oprichten waaruit de verbetering van de A2 kan worden betaald.

Burgemeester Leers van Maastricht is blij met die steun. "Het gaat om een groot verkeerskundig probleem dat zowel Nederland treft als naburige steden als Luik en Aken. De A2 loopt immers van Amsterdam naar Milaan. Maastricht is ook de enige stad in Europa waar stoplichten op de snelweg staan. Te gek voor woorden. Maar er kleeft ook een groot gezondheidsprobleem aan de weg die dwars tussen de huizenrijen doorloopt. Duizenden kinderen hebben door de uitlaatgassen gemiddeld 15% minder longcapaciteit dan elders in het land", aldus Leers.

De tunnel van ruim een kilometer kost 360 miljoen euro, waarvan gemeente en provincie 60 miljoen willen betalen. "In 2005 moet de spade de grond in, zodat we de weg voor 2010 kunnen gebruiken. Langer wachten is onverantwoord", stelt de eerste burger. "We hoeven niet nu al geld te hebben van het kabinet, maar wel een harde afspraak om de tunnel aan te leggen. Minister De Boer komt op 6 oktober naar Maastricht, hij moet met een toezegging komen", waarschuwt burgemeester Leers.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 19 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.