De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 17 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Heineken breidt
uit in Costa Rica

   
 

AMSTERDAM - Bierbrouwer Heineken neemt voor ongeveer $229 miljoen twee belangen in Costa Rica en Nicaragua. Dat heeft de brouwer gisteravond laat bekendgemaakt.

Het belang in Costa Rica (25%) neemt Heineken in Florida Bedidas, de belangrijkste dochteronderneming van Florida Ice and Farm Company (Fifco). Datzelfde Fifco heeft in Nicaragua een minderheidsbelang in Consorcio Cervecero Centroamericano (CCC), waar Heineken het tweede belang in neemt (8%).

Heineken en Fifco kennen elkaar al langer, laat Heineken in een toelichting weten. Sinds 1986 brouwt Fifco Heineken-bier voor de lokale markt in Costa Rica. Niet zo heel erg lang geleden begon Fifco ook te brouwen voor de export in Centraal Amerika.

De markt in Costa Rica is goed voor een volume van 1,3 miljoen hectoliter per jaar. Per hoofd van de bevolking komt dat neer op 35 liter. Die hoeveelheid zal naar verwachting verder groeien. Florida Bebides heeft een marktaandeel van 98%.

De brouwer beschikt in de hoofdstad San José over een zeer moderne brouwerij met een capaciteit van 1,5 miljoen hectoliter. Merken zijn Imperial, Pilsen en Rock. Florida Bebides is daarnaast marktleider op het gebied van gebotteld water en is met Tropical actief op de snelgroeiende markt voor fruitdranken.

De biermarkt in Nicaragua is met 650.000 hectoliter per jaar (11 liter per hoofd van de bevolking) kleiner. Ook CCC heeft een marktaandeel van 98%. Heineken betaalt contant en verwacht de transactie snel te kunnen afronden.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 17 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.