BRUSSEL - Het einde nadert voor de eens zo machtige Belgische winkelreus GIB. Gisteren heeft de investeringsgroep Ackermans & Van Haaren een bod gedaan op de restanten van het imperium. Als de directie het bod aanvaardt, komt er definitief een einde aan de 142 jaar oude Belgische keten die ooit in iedere winkelstraat aanwezig was. Met de supermarkten Grand Bazar (GB), het warenhuis Innovation (Inno) en de Hema-achtige Sarma's was de GIB altijd al behoorlijk breed georiënteerd.
In de jaren zeventig begon de warenhuisketen ook nog eens in hoog tempo te expanderen in andere sectoren, geheel volgens de diversificatietrend die toen popular was.
Het concern stapte in autoreparatie, doe-het-zelf, tuincentra, parfumerieën en hamburgerrestaurants onder de naam Quick, die steevast naast de GB-supermarkt verrezen.
Later kwamen daar buitenlandse winkels bij zoals Fnac (boeken), Pearle (brillen) en Christaensen (speelgoed).
Maar net als bij de Nederlandse tegenhanger Vendex, konden de aandeelhouders deze diversificatie uiteindelijk maar matig waarderen.
Bedrijvenimperiums raakten uit de mode, het aandeel deed op de beurs niet veel meer en de winkels hadden hoognodig een nieuwe impuls nodig.
De nazaten van de oprichtersfamilie Vaxelaire konden de druk van grootaandeelhouder Cobepa, onderdeel van Banque Paribas, om de zaak op te splitsen niet lang weerstaan.
De ontmanteling voltrok zich de laatste jaren in een hoog tempo; het Duitse Kaufhoff kocht de Inno-warenhuizen, de GB's gingen naar het Franse Carrefour, de Hema nam de Sarma over en Vendex
KBB wierp zich begin dit jaar op de doe-het-zelf zaken van de Brico.
De franchisewinkels gingen terug naar hun buitenlandse eigenaars.
Wat nog resteert, zijn enkele brokken en de fastfoodketen Quick. Gezien de toplokaties die die laatste - restaurantketen - heeft, vormen die wellicht nog een goudklompje voor de familie Vaxelaire.