De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 17 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Het De Telegraaf Transferspel
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Het einde nadert voor de
Belgische winkelreus GIB

Van onze correspondent

   
 

BRUSSEL - Het einde nadert voor de eens zo machtige Belgische winkelreus GIB. Gisteren heeft de investeringsgroep Ackermans & Van Haaren een bod gedaan op de restanten van het imperium. Als de directie het bod aanvaardt, komt er definitief een einde aan de 142 jaar oude Belgische keten die ooit in iedere winkelstraat aanwezig was. Met de supermarkten Grand Bazar (GB), het warenhuis Innovation (Inno) en de Hema-achtige Sarma's was de GIB altijd al behoorlijk breed georiënteerd.

In de jaren zeventig begon de warenhuisketen ook nog eens in hoog tempo te expanderen in andere sectoren, geheel volgens de diversificatietrend die toen popular was.

Het concern stapte in autoreparatie, doe-het-zelf, tuincentra, parfumerieën en hamburgerrestaurants onder de naam Quick, die steevast naast de GB-supermarkt verrezen.

Later kwamen daar buitenlandse winkels bij zoals Fnac (boeken), Pearle (brillen) en Christaensen (speelgoed).

Maar net als bij de Nederlandse tegenhanger Vendex, konden de aandeelhouders deze diversificatie uiteindelijk maar matig waarderen.

Bedrijvenimperiums raakten uit de mode, het aandeel deed op de beurs niet veel meer en de winkels hadden hoognodig een nieuwe impuls nodig.

De nazaten van de oprichtersfamilie Vaxelaire konden de druk van grootaandeelhouder Cobepa, onderdeel van Banque Paribas, om de zaak op te splitsen niet lang weerstaan.

De ontmanteling voltrok zich de laatste jaren in een hoog tempo; het Duitse Kaufhoff kocht de Inno-warenhuizen, de GB's gingen naar het Franse Carrefour, de Hema nam de Sarma over en Vendex

KBB wierp zich begin dit jaar op de doe-het-zelf zaken van de Brico.

De franchisewinkels gingen terug naar hun buitenlandse eigenaars.

Wat nog resteert, zijn enkele brokken en de fastfoodketen Quick. Gezien de toplokaties die die laatste - restaurantketen - heeft, vormen die wellicht nog een goudklompje voor de familie Vaxelaire.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 17 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.