AMSTERDAM - Het aandeel van de grootbanken op de markt voor online beleggen is 'aanzienlijk' gedaald. De banken slagen er niet in om de uitstroom van cliënten naar gespecialiseerde internetbrokers te compenseren met nieuwe aanwas.
Dat concludeert de internetsite Belegger.nl op basis van hun Nationaal Onderzoek Online Beleggen 2002. De onderzoekers spreken van een trend die naar verwachting doorzet nu banken bezuinigen en nieuwe beleggers, gezien de ontwikkelingen op de beurzen, niet in de rij staan.
ABN Amro, Postbank en Rabobank hebben nu alledrie een marktaandeel van ongeveer 20%, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten. Daarmee zijn ze gezamenlijk goed voor 60% van het totaal. Eerder was dat nog 70%, aldus Belegger.nl. Met name ABN Amro is volgens de onderzoekers rekeninghouders kwijtgeraakt.
Het lijkt er volgens Belegger.nl op dat de grootbanken last hebben van het Ajax-syndroom. De banken investeren enorme bedragen om beleggers bekend te maken met het fenomeen internet, maar zien naar verloop van tijd "de meest interessante spelers vertrekken". Vooral voor ABN Amro is deze constatering wrang. Deze bank is shirtsponsor van Ajax.