MONZA - Op de entree naar het nieuwe erepodium van de autodromo nazionale Monza stootte racewinnaar Rubens Barrichello zijn teamgenoot Michael Schumacher aan en hakkelde van pure verbazing: "Michael, moet je dat nu zien! Wat een mensenmassa staat daar beneden op ons te wachten, zo ver als het oog kan reiken. Ongelooflijk. Dit zullen we nooit meer meemaken..."
|
Een golvende zee van mensen bezorgt de drie podiumklanten van de GP van Italië een onvergetelijke huldiging. (Foto: EPA)
|
De emotionele vreugde-uitbarsting bij de tifosi kon wedijveren met de even indrukwekkende wijze waarop de beide Ferrari-coureurs in hun thuis-grandprix hadden huisgehouden. De 'ferraristi' kregen tijdens de Italiaanse Grand Prix letterlijk en figuurlijk een unieke show door hun favoriete renstal voorgeschoteld. Op hun beurt beloonden zij hun helden, die vlak na elkaar over de finish waren gegleden, op een zelden vertoond eerbetoon.
Duizenden en duizenden toeschouwers waren over de hekken geklommen om de scuderia toe te juichen, waardoor het langste rechte eind uit de grandprixcyclus in één golvende rode massa veranderde. Barrichello en Schumi, die toch wel wat huldigingen gewend zijn, konden hun ogen en oren dit keer niet geloven. Met een mengeling van verbazing en bewondering bedienden zij de tifosi daarna op hun wenken. Op het ereplatform, dat als een schotel boven de baan hangt, gaven zij de opmaat tot een volksfeest dat in schril contrast stond met vorig jaar. Toen bleef de champagne vanwege de terreuraanslagen in de Verenigde Staten begrijpelijkerwijze achterwege en waren de Ferrari's nog in zwart gedompeld. Ditmaal waren er geen remmingen.
|
|
"Mijn gevoelens zijn onbeschrijfelijk. Ik ben eens in 1993 bij de Indy 500 wezen kijken en raakte toen onder de indruk van die enorme mensenmassa in Indianapolis. Maar wat ik nu hier meemaak is even verbazingwekkend. Vooral door het nieuwe podium is de huldiging een feest geworden waar ik nog stil van ben", sprak Barrichello met een brok in zijn keel. Voormalig Ferrari-rijder Eddie Irvine, die zijn Jaguar naar een schitterende derde plek had gereden en daardoor op het podium in de vreugde mocht delen, bekende lachend: "Begrijp je nu waarom ik in Italië ben blijven wonen? Dit maak je toch alleen maar hier mee!"
Op het bloedstollend snelle Monza, waar overigens het racerecord van Peter Gethin uit 1971 bleef staan, werd in de aanloop gediscussieerd over de vraag of de snelheden er niet te hoog zijn geworden. Williams' technisch-directeur Patrick Head hoorde alle mogelijkheden aan om wagens langzamer te maken, maar maakte wellicht de meest zinnige opmerking. "Als het onze bedoeling is om de gemiddelde snelheid van de wagens terug te brengen, dan lijkt me dat de eerste stap moet zijn om rode wagens te verbieden...", grijnsde de Brit.
Een dag later dreef Ferrari er de spot mee, want met twee verschillende strategieën (Barrichello twee stops, Schumacher één stop) veegde de rode brigade opnieuw de vloer aan met de concurrentie die weer steken liet vallen. Pole-winnaar Montoya, die dankzij de opgevoerde motor van BMW (voor het eerst 19.050 toeren per minuut en meer dan 900pk!) een record in kwalificatie neerzette, viel uit met een onduidelijk probleem aan het chassis. "De oorzaak moeten we nog uitzoeken", vertelde engineer Sam Michael. Teamgenoot Ralf Schumacher, die het beste uit de roerige start kwam, kon zijn wagen al in de vijfde ronde aan de kant zetten met een oliedrukprobleem. Ook daarvan was de oorzaak volgens BMW's topman Mario Thiessen nog onduidelijk. Omdat Kimi Raikkonen's Mercedes-motor eveneens weer eens plofte en teamgenoot David Coulthard bij de start zijn neuspartij verloor en daardoor een extra stop moest maken, vielen van het McLaren-front evenmin wonderen te verwachten.
Miraculeus daarentegen was het optreden van Renault-coureur Jarno Trulli, die achteraan moest starten omdat zijn eerste versnelling haperde op het moment dat het veld zich ging formeren. De Italiaan reed een indrukwekkende inhaalrace die hem op de vierde plaats bracht, zoals ook teamgenoot Button onverwacht in de punten reed. Zij profiteerden van een blunder van Toyota-coureur Mika Salo, die bij het uitkomen van de pits over de witte lijn reed en een drive-through-penalty kreeg. "Stom van mij. Anders was ik in de punten gereden", zei de Fin met geveinsde boosheid, want hij is nog 'pissed off' over het feit dat Toyota hem de wacht heeft aangezegd.
De drama's en onverwachte opstekers vielen echter in het niet bij het magistrale Ferrari-vertoon waaraan Bridgestone een belangrijke bijdrage leverde. In de vier dagen die aan de laatste Europese race van dit jaar voorafgingen, bestond twijfel over het rubber van de Japanse bandenfabrikant. Speciaal voor afgelopen weekeinde werd nog in allerijl een nieuwe band gemaakt. Vooral de hitteopbouw in de band was een zorg die verholpen moest worden om in de race constante scherpe tijden te kunnen draaien. Conclusie van teambaas Jean Todt: "Dit was een droomresultaat. Een grootse triomf. We wisten dat het moeilijke race zou worden omdat vooral Williams-BMW op Monza sterk is. Maar ons pakket van wagen-rijder-Bridgestoneband bleek fantastisch te zijn."