AMSTERDAM - Na bijna vier maanden knokken voor de laatste salarisronde voor 35 werknemers van het failliete telecombedrijf KPNQwest, gooit David Postma de handdoek in de ring. "Ik ben er dag en nacht mee bezig geweest. Alles heb ik geprobeerd om steun te krijgen voor onze zaak, dat geeft wel voldoening. Maar als de resultaten uitblijven gaat dat toch aan je vreten. Onze advocaat blijft nog proberen ons geld los te peuteren, maar ik geef het op. Financieel zit ik aan de grond. Ik heb mij afgelopen week als laatste van de Eboners bij het arbeidsbureau gemeld en noodgedwongen een uitkering aangevraagd," lucht Postma zijn hart.
|
David Postma ... schoenen poetsen van Rijkman Groenink ... (Foto: Anko Stoffels)
|
Eind mei kregen 35 werknemers van Ebone, een kabelnetwerkbedrijf dat kort daarvoor door KPNQwest was opgekocht, hun salarisstrook op de deurmat. Het gaat om een bedrag van in totaal €550.000 aan salarissen, vakantiegeld en andere vergoedingen. Het geld is echter nooit op de rekeningen van de mensen bijgeschreven omdat KPNQwest op 23 mei surseance van betaling kreeg en de banken alle tegoeden direct bevroren. De salarisadministratie van KPNQwest had met een vooruitziende blik de betalingen die laatste keer vervroegd de deur uit gedaan, maar de betaling aan de Ebone-werknemers verliep via buitenlandse banken en was langer onder weg. "Te lang, bleek achteraf. 97% van het KPNQwest-personeel heeft zijn verdiende geld gekregen, maar wij niet," zegt Postma.
Postma liet het er niet bij zitten. Hij stuurde brieven, faxen en hele dossiers aan de hoogste bazen van ABN Amro (een van de huisbankiers van KPNQwest) en grootaandeelhouder KPN, maar ook aan premier Balkenende, diverse ministers, SP-voorman Jan Marijnissen en de complete LPF-fractie in de Tweede Kamer. Vermomd als schoenpoetser probeerde hij zelfs de schoenen van ABN Amro-topman Rijkman Groenink voor €1.000 te poetsen. Resultaat: hier en daar een steunbetuiging, maar geen cent op de bankrekening.
"Dit is een schoolvoorbeeld van verloedering. Als 97% van het personeel keurig salaris en
vakantiegeld krijgt en 3% krijgt te horen dat het salaris is bevroren, dan hoort de bank deze fout snel te herstellen en excuses aan te bieden. Maar ja...," verzucht David Postma. "Het is en blijft een uiterst dubieus faillissement, dat zal de toekomst nog wel leren".