DEN HAAG - Het plan van minister De Boer (Verkeer) bij lichte overschrijding tot 10 kilometer van de maximumsnelheid automobilisten niet te bekeuren, is slecht ontvangen in de Tweede Kamer en bij verkeersveiligheidsorganisatie 3VO.
De Boer ...snel beboet...
De Boer noemde in een interview in de Volkskrant de marge nu te krap. "Je wordt wel heel snel beboet." De LPF-minister ziet wel wat in het verhogen van de snelheid waar dat veilig is en geen geluidsoverlast veroorzaakt.
De Boer zei verder dat hij in zijn strijd tegen de files 150 kilometer spitsstroken wil aanleggen. De vluchtstrook mag bij filevorming gebruikt worden als spitsstrook. Het is de bedoeling dat mede door een spoedwet een twintigtal stroken in 2006 gerealiseerd zijn. Ook kondigde hij aan te zullen bezuinigen op het stads- en streekvervoer.
Het CDA is geen voorstander van het oprekken van de maximumsnelheid voor automobilisten. Wel vindt Tweede-Kamerlid Eurlings dat een overschrijding met enkele kilometers niet onmiddellijk zwaar moet worden gestraft. De christen-democraten willen de automobilisten die een beetje te hard rijden eerst waarschuwen.
Snelheidsduivels
"Straffen moeten hoger worden als het om overschrijdingen van tientallen kilometers gaat en zeker als dat herhaaldelijk voorkomt. De echte snelheidsduivels moet je aanpakken", zei Eurlings.
De PvdA is tegen het "gedoogbeleid" van de minister. "Maximumsnelheid is maximumsnelheid", aldus Tweede-Kamerlid Rehwinkel. De PvdA'er prijst De Boer dat deze de nuance ziet, dat er maar ietsje harder mag worden gereden. "De 'Heinsbroeken' in het kabinet gaan veel verder. Die willen tientallen kilometers harder razen dan is toegestaan. Het wordt tijd dat Balkenende tussenbeide komt."
Ook de SP en GroenLinks reageerden negatief op het plan van De Boer.
Levensgevaarlijk
Verkeersorganisatie 3VO heeft dit weekeinde de plannen van minister De Boer van Verkeer om geringe maximumsnelheidsovertredingen toe te staan, faliekant afgewezen. Volgens 3VO, het voormalige Veilig Verkeer Nederland (VVN), is dat levensgevaarlijk.
"Iedere kilometer harder geeft drie procent extra kans op een verkeersongeluk en zelfs op vijf procent meer doden en zwaargewonden", aldus een woordvoerster. 3VO noemt de plannen (110 op 100 km-wegen en 130 op 120 km-wegen) van De Boer zelfs 'ondoordacht'.
Ook het idee om op de zogeheten 80 kilometer-wegen een maximumsnelheid te hanteren van 90 km/uur, wijst de organisatie af. "Je ziet dat die 80 al vaak te hard is. Een groot aantal van deze wegen is niet eens ingericht voor die snelheid. Daar zou je zelfs beter een maximumsnelheid van 60 km/uur kunnen hanteren".
De ANWB zegt in een reactie de plannen van De Boer niet meteen af te willen wijzen. Hooddirecteur G. van Woerkom wil de discussie over hogere maximumsnelheden wel in een breder kader plaatsen. "Wij zijn niet voor een soort generaal pardon voor iedereen die tot tien kilometer harder rijdt dan is toegestaan. Eigenlijk zou je per weg moeten bepalen wat reëel is".
Volgens de ANWB is er in ons land een toenemende onvrede onder automobilisten, die een bekeuring krijgen als ze maar een paar kilometer te hard hebben gereden.