De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 9 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Phil doorbreekt geluidsbarrière

door Coo Dijkman

   
 

ZANDVOORT - Hij hoorde allerlei geluidjes in zijn Renault Clio die hem tijdens zijn opmars naar de Europese titel nooit eerder waren opgevallen, maar op het Circuit Park Zandvoort klonken die hem plotseling als uiterst onheilspellend in de oren. Een geavanceerde racewagen maakt altijd meer kabaal dat je van een showroommodel mag veronderstellen. Dat weet de ervaren, 28-jarige coureur Phil Bastiaans als zoon van een garagehouder als geen ander, maar in zijn eenzame tocht naar het Europees Renault Clio-kampioenschap leek de Limburger door waandenkbeelden te worden bevangen. De angst bleek echter ongegrond, want hij doorbrak met glans die 'geluidsbarrière'.

"Je gaat je van alles in je hoofd halen. Van elk geluidje in je wagen word je onrustig als je nog acht ronden te gaan hebt. Het werd daardoor de langste race die ik ooit gereden heb. Ik realiseer me amper dat ik nu Europees kampioen ben", bekende Bastiaans die daarmee in de voetsporen trad van Jan Lammers die een identiek kampioenschap in de 5 turbo en Alpine V6 veroverde.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 26kb)
Phil Bastiaans is als Europees kampioen het feestend middelpunt op het erepodium. John de Vos (rechts) maakt als derde het Nederlands succes compleet.
In de voorlaatste race van dat Europees kampioenschap was de voorsprong van Bastiaans op de Fransman Simon en Italiaan Rangoni weliswaar zo riant dat de titel hem nauwelijks meer kon ontgaan, maar de wijze waarop hij vanaf pole position onbedreigd de kroon op een succesvol seizoen zette was imposant. "Hier hebben we het hele seizoen naar toe gewerkt en dan is het supermooi dat je de titel voor eigen publiek binnen haalt", zei de bezwete kampioen die het uiteraard zelf moest klaren in de race maar zijn team Revs Motorsport van Patrick de Groot terecht in de hulde betrok. Hoewel het enigszins grotesk klonk, vergeleek hij zijn succes zelfs met dat van Ferrari in de Formule 1. Vermetel sprak hij: "Daar hebben ze ook enige tijd nodig gehad om alles op zijn plaats te krijgen. Ik ken ons team vanaf '96, ben er ook tweemaal Nederlands kampioen mee geworden en intussen zijn bij ons ook alle ingrediënten aanwezig om tot dit Europees succes te komen. Vandaar dat ik zeg dat we Ferrari in het klein zijn...".

Omdat hij het ultieme bereikt heeft in de Franse merkenracerij, laat hij nu zijn oog vallen op andere klassen, zoals de Duitse V8Star of de American Le Mans Series. Vooruitlopend daarop mag hij op 21 september aanstaande op de Nürburgring proeven aan de V8Star bij het team van Polevision Racing als teamgenoot van ex-DTM-coureur Roland Asch.

Tijdens de Trophy of the Dunes, die ondanks de slechte weersvoorspellling toch nog door 8.000 toeschouwers werd bezocht, vielen twee beslissingen in de nationale kampioenschappen. Jaap van Lagen deed wat van hem werd verwacht in de Formule Ford en pakte zowel de Nederlandse als Benelux-titel. Cees Langeveld werd kampioen van de Vege Series. Met twee dagzeges kan BMW-coureur Duncan Huisman de titel in het DTCC bijna niet meer ontgaan, maar de strijd in de Alfa Challenge en Toyota Yaris blijft echter nog volledig open. Dayzers-coureur Allard Kalff zit koploper (en dagwinnaar) Sandor van Es van het Cable1-team op de hielen bij de Alfa's, terwijl Patrick Borst profiteerde van een misstap van Pauline Zwart in de Yaris Cup.

Radio 538 Trophy f the Dunes. Renault Sport Clio International Cup: 1. Bastiaans (Ned) 12 ronden in 23.43,232 (130,732 km/u), 2. Mühlenz (Dui) 2,101, 3. De Vos (Ned) 3,830, 4. Thiry (Bel) 4,386, 5. Simon (Fra) 11,921, 11. Van den Berg (Ned) 20,780. Uitgevallen: Van Riet (Ned) aanrijding. Stand EK: 1. en kampioen Bastiaans 176 punten, 2. Simon 99, 3. Rangoni (Ita) en Duprey (Fra) 84. Vodafone DTCC, eerste race: 1. D. Huisman -BMW 320i/E46 8 ronden in 16.48,143 (123,040 km/u), 2. J. Bleekemolen -Renault Clio 2,505, 3. Molenaar -BMW 320i/E46 3,995. Tweede race: 1. Huisman 13 ronden in 29.29,154 (113,934 km/u), 2. Molenaar 1,872, 3. Bleekemolen 2,868. Stand NK: 1. Huisman 210, 2. Bleekemolen 179, 3. Molenaar 162. Pearle Alfa 147 Challenge: 1. Van Es 12 ronden in 24.05,950, 2. Kalff 3,017, 3. S. Bleekemolen 4,622. Stand NK: 1. Van Es 111, 2. Kalff 104, 3. Zendveldt 87. Toyota Yaris Cup: 1. Kleyn van Willigen 12 ronden in 26.51,334 (115,471 km/u), 2. Borst 0,320, 3. Goedemans 0,905. Stand NK: 1. Borst 89, 2. Kleyn 79, 3. Zwart 76. Vege Series: 1. Stor 8 ronden in 20.17,578 (101,876 km/u), 2. Duijvestein 1,285, 3. Langeveld 2,606. Stand NK: 1. en kampioen Langeveld 137, 2. De Wit 113, 3. Zwikker 75. Van Uitert Formule Ford: 1. Van Lagen 12 ronden in 19.48,371 (156,569 m/u), 2. Te Pas 0,968, 3. Benjamini 13,103, allen Mygale. Stand NK: 1. en kampioen Van Lagen 102, 2. Benjamini 56, 3. Koster 48. Stand BNL: 1. en kampioen Van Lagen 164, 2. Maassen 79, 3. Te Pas 74.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 9 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.