AMSTELVEEN - De KLM-directie stuurt de technici, die enkele weken geleden in wilde staking meededen, een schikking van €2000 als bijdrage in de geleden schade, die totaal €9 miljoen heeft bedragen.
De 'boete' mag op alle mogelijke manieren worden betaald, ook met vakantiedagen of de eindejaarsuitkering. Wilde stakers, die niet willen schikken, krijgen via de rechter een claim van €6.000 in de bus. Het is, voor zover bekend, voor het eerst dat een bedrijf in ons land eigen medewerkers aansprakelijk stelt voor de schade van een stakingsactie.
De stakers, die geen steun kregen van de vakbonden, eisten met hun actie 40% meer loon op basis van een vergelijking met KLM-partner Northwest Airlines in de VS. Maar daar gelden andere sociale voorzieningen en ontslagrecht, zodat simpele loonsvergelijkingen niet opgaan, volgens de KLM-directie.
De KLM-directie en de bonden hebben gisteren onderhandeld over meer gematigde looneisen. Het overleg dat in een goede sfeer verliep, werd opgeschort tot volgende week. De verschillen tussen de eisen van de bonden onderling waren dermate groot dat geen snel akkoord kon worden bereikt.
De nieuwe Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici (NVLT) die als wilde bond uiteindelijk erkenning kreeg van de KLM-top, eist vandaag een loonsverbetering van circa 24%. De FNV hield de looneis beperkt tot 12%. Vakbond Unie presenteert het meest realistische plan voor een loonsverbetering, die tot 6% oploopt voor behaalde diploma's.
Over een verdere inkomensverbetering door een koppeling aan de voorwaarde dat KLM-technici voortaan de (vervolg)-opleidingen in hun eigen tijd doen in plaats van tijdens de KLM-uren, wil de Unie nog praten. De KLM-directie staat met het uiteindelijke aanbod het dichtst bij dit plan. "We zijn blij dat het overleg niet verder is geëscaleerd. Een akkoord zit er op deze manier wel in", zei luchtvaartonderhandelaar Michel Rog van Unie.