AMSTERDAM - Geluidssignalen blijken een uiterst effectief middel te zijn om weggebruikers, die uit een brandende tunnel willen vluchten, de juiste weg te wijzen. Dat blijkt uit een aantal brandproeven dat in opdracht van Rijkswaterstaat vorig jaar in de Tweede Beneluxtunnel is gehouden.
Uitgebreide voorlichting over 'hoe te handelen bij een tunnelbrand' zou ook geen overbodige luxe zijn, want nog te veel mensen blijven zitten of komen eens kijken wat er aan de hand is, in plaats van op de vlucht te slaan.
In totaal zijn zestien brandproeven in de tunnel gehouden, variërend van auto's tot vrachtauto's met gevaarlijke stoffen die door de brandweer in vlam werden gezet.
Hiertoe werd besloten na de recente tunnelrampen in de Zwitserse Gotthard-tunnel en de Mont Blanc-tunnel tussen Frankrijk en Italië. Bestudeerd werd hoe vuur en rook zich ontwikkelen, terwijl ook naar de invloed van ventilatie- en brandblusinstallaties is gekeken. Aan de testen deden ongeveer 700 mensen mee.
Uit de gedragsproeven bleek onder andere dat mensen iets heel anders doen dan wat ze tevoren bij enquêtes hadden gezegd dat ze zouden doen. Veel mensen bleken erg passief en bleven in hun auto zitten. Anderen legden een "onproductieve" nieuwsgierigheid aan de dag door een kijkje te gaan nemen bij de brandhaard. Daarnaast aarzelden velen om daadwerkelijk de vluchtweg te nemen.
Hieruit concludeert Rijkswaterstaat dat geluidsbakens van grote waarde kunnen zijn bij het ontruimen van verkeerstunnels tijdens incidenten. Met name bij rookvorming kan een duidelijk geluidssignaal richting geven aan vluchtenden.