ROTTERDAM - De kooplust onder Nederlandse internetgebruikers is in de eerste helft van dit jaar flink aangewakkerd. De markt voor online consumentenbestedingen steeg met 86% naar €445 miljoen. Dit blijkt uit de 'Online Shopping Monitor', een halfjaarlijks onderzoek van het Rotterdamse bureau Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.
Nederlanders kochten 225 miljoen keer in deze periode iets via het web. De gemiddelde bestedingen per online shopper stegen met 25% naar bijna €200. Vooral consumentenelektronica en pc's werden vaker op die manier aangeschaft, terwijl ook internetreisbureaus het drukker kregen. In de eerste helft van dit jaar verdubbelde de verkoop van reizen via internet tot €185 miljoen. Levensmiddelen vormen veruit de sterkst stijgende categorie.
Mede daardoor nam ook de frequentie van bestellingen toe. In opkomst is de groep kopers die internet afgrazen naar goedkope aanbiedingen. De groep online kopers die voor het eerst bestellen, is gestegen naar 410.000. Dit is anderhalf keer zo veel als een jaar geleden.
Volgens Frank Sibbel, manager van Blauw Research, beginnen de internetwinkels meer volwassen te worden. Ze krijgen het proces van bestellingen opnemen en afleveren bij de klant steeds beter onder de knie.