AMSTERDAM - Handelshuis Kühne+Heitz heeft over de eerste zes maanden van dit jaar ondanks een dalende omzet een hogere nettowinst gerealiseerd. De nettowinst steeg met 2,6% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar tot €1,9 miljoen. Dat heeft het bedrijf, dat internationaal actief is als handelaar in vlees en andere voedinsgwaren, gisteren bekendgemaakt.
De omzet daalde met ongeveer 6% tot €170 miljoen. Daarentegen nam het handelsvolume licht toe, aldus het handelshuis.
De lagere omzet schrijft Kühne+Heitz toe aan een algehele, wereldwijde prijsdaling in de sector. Wegens de trage wereldeconomie en diverse internationale handelsdisputen kan het bedrijf geen prognose doen voor de tweede helft van het jaar. Ook in de eerste zes maanden speelden deze omstandigheden het bedrijf parten.
De internationale handel heeft ook last van de verschillende manieren waarop landen en instanties het vertrouwen van de consumenten in de voedselveiligheid proberen te organiseren. De directie van Kühne+Heitz juicht de aandacht voor voedselveiligheid op zich toe, maar hekelt het gebrek aan uniforme testmethoden en maatregelen binnen de Europese Unie.
De productgroep gevogelte stond onder druk. Een jaar geleden was gevogelte nog een belangrijke vervanger voor rundvlees, dat werd geteisterd door BSE. De productgroep varkensvlees had ook te lijden van sterke prijsdalingen. Met rundvlees deed het handelshuis daarentegen goede zaken, terwijl ook de groep overige producten (zuivel, groente, frites, vis en delicatessen) gezonde resultaten boekten, aldus Kühne+Heitz.