AMSTERDAM - Bierbrouwerij Grolsch kan proosten op een mooie eerste halfjaar. Vooral in het Verenigd Koninkrijk groeide de afzet flink. Daarnaast profiteerde de brouwer van het stijgend aantal cafés dat Grolsch tapt. Tegenvallers in Portugal en de Verenigde Staten konden de pret niet drukken.
In Portugal heeft de brouwer een paar tegenslagen moeten verwerken. Grolsch probeert in het land marktaandeel te veroveren op de twee marktleiders die beide ongeveer 50% van de Portugese biermarkt in handen hebben. Dat doet het samen met frisdrankproducent Sumolis. De introductie gaat echter moeizamer dan verwacht. Er wordt nog verlies geleden.
De Twentse brouwer trok in januari vorig jaar naar Portugal en zette een heel nieuw pilsmerk Tagus op de markt. Daarnaast worden flesjes Grolsch naar het land geëxporteerd. Tagus wordt in Enschede gebrouwen en daarna in Portugal afgevuld. Het Portugese biertje heeft inmiddels een marktaandeel van 1 à 2% in het land. "Wij hadden op een wat groter succes gehoopt", zegt woordvoerder Coen Thönissen daarover.
Ook in de Verenigde Staten zat het Grolsch tegen. Noodgedwongen moest de brouwer op zoek naar een nieuwe distributeur met als gevolg dat de afzet wat inzakte. Het bedrijf heeft echter goede hoop dat de afzetdaling in de tweede helft van dit jaar teniet wordt gedaan. Op jaarbasis moet er een stijging uit de bus komen.
Successen boekte Grolsch in Canada en het Verenigd Koninkrijk. De Nederlanders zijn al twintig jaar aanwezig in Canada, maar weten pas de laatste jaren substantiële hectoliters af te zetten. Nu is de brouwer zo optimistisch dat het voorziet in 2006 100.000 hectoliter bier te verkopen. In 2001 was dat nog 40.000 hectoliter. In het VK groeit de afzet van Grolsch dit jaar wederom met meer dan 10%. Binnen twee jaar komt daar een afzet van 1 miljoen hectoliter in beeld. Ter vergelijking: Nederland is voor Grolsch goed voor 1,8 miljoen hectoliter bier per jaar.
Voor de tweede helft van het jaar blijft Grolsch optimistisch. Ondanks de natte zomermaanden juli en augustus. De brouwer denkt zijn marktaandeel zelfs iets te kunnen uitbreiden door het eerder dit jaar geïntroduceerde exotische biertje Zinniz en door het aantal cafés met Grolsch op de tap dit jaar met 50 tot 100 uit te breiden.
In tegenstelling tot marktleider Heineken, kan Grolsch volgens Thönissen, nog steeds horeca-gelegenheden langjarig aan zich binden door bij te dragen in financiering en te helpen bij de verwerving van horecapanden. Heineken mag dit wapen niet inzetten, omdat het in Nederland een marktaandeel heeft van meer dan 30%. Grolsch, de nummer-twee in ons land, heeft een marktaandeel van 15,0%. De Twentse brouwer denkt aan het eind van dit jaar op circa 15,2% uit te komen.
Het zoete Zinniz zal aan het eind van 2006 goed moeten zijn voor 100.000 hectoliter bier. Volgens de zegsman loopt Grolsch op schema bij het bereiken van dat doel. Het nieuwe biertje wordt vooral geconsumeerd door 18 tot 24-jarigen. Daaronder bevinden zich relatief meer vrouwen dan vrouwen die pils drinken.
De nettowinst van Grolsch steeg in het eerste halfjaar met 5,7% tot €11,9 miljoen. Doel is een jaarlijkste winstgroei tussen de 5 en 7%.
Het bedrijfsresultaat nam sterker toe, met 12,9% tot €16,3 miljoen. De winstgroei wordt gedrukt door de miljoeneninvesteringen die Grolsch doet in de bouw van de nieuwe brouwerij in Boekelo. Daarvoor worden de liquide middelen van de brouwer aangeboord. De rentebaten van het bedrijf lopen daardoor terug. Verwacht wordt dat de kaspositie uiteindelijk onvoldoende is. Grolsch zal daarom binnen enkele jaren alsnog vreemd vermogen zal moeten aantrekken om de €240 miljoen kostende brouwerij te financieren. De omzet van Grolsch steeg in de eerste zes maanden met 6,6% naar €138,4 miljoen. De Nederlandse biermarkt bleef in het eerste halfjaar stabiel.