AMSTERDAM - De Amsterdamse beurs maakte gisteren een pas op de plaats. Op het Damrak koerste de AEX-index gedurende de dag dan weer hoger en dan weer lager. Uiteindelijk eindigde de graadmeter van de beurs nagenoeg onveranderd (-0,01%) op 349,71 punten. "We verteren de verliezen van maandag en dinsdag", zei een handelaar.
Beursgoeroe Hans Amesz waarschuwt echter dat de ervaring leert dat september een van de slechtste beursmaanden van het jaar is. "En dat in een beursklimaat waar bijna alle andere maanden ook lange tijd sowieso slecht zijn. Als de geschiedenis zich herhaalt, wordt het een hard gelag voor de Amerikaanse aandelenmarkten." Het zou volgens Amesz een wonder zijn als de Europese aandelenmarkten zich uitgerekend in deze barre tijden hieraan kunnen onttrekken.
Michael Hartnett, de leidende strateeg van Merrill Lynch in Londen onderstreept het sombere toekomstbeeld van Amesz. Hij heeft boven zijn jongste rapport de kop 'Ich bin ein BEARliner' gezet. Een woordgrap die aanhaakt aan de beroemde woorden van de Amerikaanse president John F. Kennedy (die zei toen hij na de bouw van de muur Berlijn bezocht: "Ich bin ein Berliner".) en weergeeft dat Hartnett bearish (negatief) gestemd is.
De Merrill Lynch-strateeg verwacht dat de Europese beurzen volgzaam zullen blijven aan de koersontwikkelingen in New York. Daar kan alleen een eind aan gemaakt worden als de grootste en tegelijkertijd zwakste economie van Europa, de Duitse, ingrijpend zal herstellen. Ten tweede moeten volgens Hartnett diepgaande herstructureringen worden doorgevoerd in de telecomsector. Als derde moet de mobiliteit op de arbeidsmarkt toenemen. Tenslotte dient de politiek zich volgens de strateeg van de zakenbank zich meer te richten op economische groei. Het grote probleem is volgens hem dat de dwangbuis van het stabiliteitspact, waarin de begrotings- en geldpolitiek van de eurozone zitten, dit zo goed als onmogelijk maakt.
Amesz concludeert daaruit dat de koersstijgingen van augustus alleen maar een tussenspel waren in een zich waarschijnlijk over jaren uitstrekkende baisse. "Dat 2002 wederom een slecht aandelenjaar wordt, het derde op rij dat met een dikke min wordt afgesloten, staat vrijwel vast."
Om nog even op de telecomsector terug te komen. Analisten van Credit Suisse First Boston denken overigens dat KPN er positief uitspringt in de Europese sector. Ze hebben hun koersdoel opwaarts aangepast tot €6,20. Ook de winsttaxaties zijn een fractie opwaarts bijgesteld. Op de beurs mistte het rapport van CSFB zijn uitwerking niet. De koers van KPN dikte met 2,1% aan tot €5,44. Een grote verliezer was bouwbedrijf Volker Wessels Stevin. De beurswaarde van dat bedrijf moest 6,8% prijsgeven.
Verschillende functionarissen van de bouwer werden gisteren verhoord door de parlementaire enquêtecommissie. Dat drukte de koers. Een aandeel Volker Wessels Stevin is nu nog €18,95 waard.
Vandaag komt het bedrijf ook nog eens met halfjaarcijfers. Verwacht wordt dat de winst van het bouwconcern met 9% is gestegen tot circa €44,3 miljoen. De winst per aandeel zal iets minder hard zijn gestegen doordat het aantal uitstaande aandelen wat is toegenomen. Tot nu toe heeft de Rotterdamse bouwer nog geen verwachting over heel 2002 uitgesproken. Daar zal reikhalzend naar worden uitgekeken.
Ook concurrent Heijmans presenteert vandaag zijn financiële resultaten over het eerste halfjaar. Verwacht wordt dat die winst met 19% zal stijgen tot €33,5 miljoen. Per aandeel zal de winst waarschijnlijk niet harder stijgen dan 13%. Analisten zullen vooral uitkijken naar de winstverwachting voor heel 2002. In maart van dit jaar voorspelde de Brabantse bouwer dat de winst dit jaar met 20% zal toenemen.
Ballast Nedam verloor 0,9% op €5,77. In het kader van de bouwfraude zijn wederom twee invallen gedaan bij het bouwbedrijf. Nu in Zaandam en Nieuwegein. De financiële problemen spelen het bedrijf ook nog steeds parten. Het water staat aan de lippen van het concern. De schulden blijven oplopen. Het vermogen zou bijna verwoest zijn. Volgens geruchten op de beursvloer zou ABN Amro Corporate Finance er weinig voor voelen om het bedrijf een krediet te verstrekken.
En de bouw was nog meer in beroering. De overname van Hollandsche Beton Groep (HBG) door Bam NBM levert een monopolie op het gebied van wegenbouw in Nederland op. Naar aanleiding van die conclusie stelt de Nederlandse Mededingingsautoriteit een aanvullend onderzoek in naar de aankoop. Bam NBM en HBG behoren tot de drie grootste wegenbouwers van Nederland.
Grootste klappen kreeg gisteren halfgeleiderbedrijf ASML. Het aandeel van de toeleverancier van de chipindustrie verloor 7,3% op €9,18. Beleggers vrezen dat het bedrijf met een winstwaarschuwing komt.
De toestellen van KLM waren in de maand augustus beter gevuld dan in augustus vorig jaar. Zowel de stoelenbezetting als het vrachtvervoer nam toe. De beladingsgraad van de vliegtuigen steeg van 76,8 tot 79,3%. De beurswaarde steeg 1,5%. Een aandeel KLM wisselt nu voor €10,76 van eigenaar.