De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 5 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
BUITENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Britse vorstin raakt
haar trein kwijt

Van onze correspondent

   
 

LONDEN - De Britse koninklijke familie kreeg gisteren tot haar schrik te horen dat de koninklijke trein - royal train - uit de dienst moet worden genomen. De trein is volgens een rapport van een parlementaire commissie "te duur en het geld niet meer waard".

De ingebruikname van de koninklijke trein dateert nog uit het tijdperk van koningin Victoria in de negentiende eeuw. Zij reisde er kriskras door heel Groot-Brittannië mee. De laatste jaren wordt de koninklijke trein met negen donkerblauwe luxueuze rijtuigen - inclusief slaapkamers, badkamers en lounges in jaren '70-stijl - nog amper gebruikt. Koningin Elizabeth benutte dit jaar de trein wel gedurende haar Golden Jubilee en legde er bijna 5000 kilometer mee af.

Bronnen op Buckingham Palace zeggen dat koningin Elizabeth woedend is op de aanbeveling de trein uit de dienst te nemen. Zij vindt dat de laatste rit nog lang niet in zicht is. Ingewijden wijzen erop dat de koninklijke familie sinds 1997, toen de reiskosten 17,3 miljoen pond bedroegen, aardig aan het besparen is op de kosten. In 2000 bedroegen deze bijvoorbeeld nog maar 5,4 miljoen pond. De gemiddelde treinreis kost de belastingbetaler 35.000 pond per keer.

Het is de vraag of koningin Elizabeth zich zonder slag of stoot zal overgeven aan het parlement. Zij stond in 1997 uit kostenbesparingen al het in 1953 gebouwde koninklijke jacht Britannia af. Nu is het schip als museum te bezoeken in de haven van Edinburgh. Of de koninklijke trein voortaan in het Brits Spoormuseum in York zal zijn te bewonderen, moet worden afgewacht.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 5 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.